Catharijneconvent verwerft bijzonder protestants erfgoed

Cornelis Jonson van Ceulen (1593-1661)
Museum Catharijneconvent in Utrecht heeft eerder dit jaar twee bijzondere portretten van Cornelis Jonson van Ceulen (1593-1661) aangekocht. Volgens het museum gaat het om belangrijk protestants erfgoed.

De aankoop werd in maart gedaan op de kunst- en antiekbeurs Tefaf in Maastricht. Cornelis Jonson van Ceulen was een in Londen geboren portretschilder van Nederlandse afkomst. Hij genoot in de zeventiende eeuw een aanzienlijke reputatie, eerst in Engeland en vanaf zijn komst naar de Republiek in 1643 ook in ons land.

Volgens Catharijneconvent is hij belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de Nederlandse portretschilderkunst doordat hij met zijn eigen stijl en composities, beïnvloed door de Vlaamse meester Anthonie van Dijck (die destijds ook in Londen werkte),

- advertentie -



vernieuwingen in de portretkunst introduceerde.

Het museum kocht onlangs twee portretten aan: een portret van Willem Thielen (1596-1638), predikant van de Nederlandse Kerk in Londen en een portret van diens echtgenote Maria de Fraeye (1605-1682). Jonson van Ceulen maakte de werken in 1634. Museum Catharijneconvent over de geportretteerde predikant:

Willem Thielen was predikant van Austin Friars, de Nederlandse kerk in Londen die nog altijd bestaat. Voor Museum Catharijneconvent, als museum voor de kunst, cultuur en geschiedenis van het Christendom in Nederland, is dat een belangrijk gegeven. Deze kerk neemt immers een bijzondere plaats in binnen de geschiedenis van het Nederlands protestantisme: zij werd door vluchtelingen uit de Lage Landen gevestigd in 1550 en is daarmee de oudste Nederlandstalige kerkgemeente ter wereld.

Maria de Fraeye was een afstammeling van de Middelburgse humanist, koopman en geleerde Johan Radermacher I (1538-1617)

De verworven portretten (Catharijneconvent)

In Nederlandse musea zijn van Cornelis Jonson van Ceulen ruim twintig eigenhandige schilderijen aanwezig uit de periode na 1643, toen hij definitief naar Nederland was teruggekeerd. Uit de vijfentwintigjarige Engelse carrière van de – in de eigen tijd zo invloedrijke en gerenommeerde – portretschilder, bevond zich in Nederlands openbaar kunstbezit tot dusver geen enkel schilderij. De aankoop van de portretten van het echtpaar Thielen-De Fraeye heeft daar verandering in gebracht.

Het museum toont de nieuwe aanwinsten op dit moment in de zomerpresentatie Het Woord in de Gouden Eeuw.

Sagrada FamíliaDe Sagrada Família in Barcelona krijgt een berschermlaagje…
Station Amsterdam Haarlemmermeer - Foto: MuseumtramlijnOp 2 augustus 1912…

Dit atikel is afkomstig van online geschiedenismagazine www.historiek.net

Meer van dit soort berichten? Like ons dan!

Ook adverteren op Historiek?
Goede keus! Klik hier