Stedelijk Museum Alkmaar opent zaal Bergense School

John Rädecker met vrouw en kinderen - Charley Toorop, 1935-38 (Collectie Stedelijk Museum Alkmaar)John Rädecker met vrouw en kinderen – Charley Toorop, 1935-38 (Collectie Stedelijk Museum Alkmaar)

Aankomende vrijdag opent Stedelijk Museum Alkmaar een nieuwe zaal die is gewijd aan de Bergense School en Charley Toorop.

Zwarte Schuur bij 't Oude Hof te Bergen - Gerrit van Blaaderen, 1921-22 (Collectie Stedelijk Museum Alkmaar)Zwarte Schuur bij ‘t Oude Hof te Bergen – Gerrit van Blaaderen, 1921-22 (Collectie Stedelijk Museum Alkmaar)


De collectie Bergense School van Stedelijk Museum Alkmaar toont een dwarsdoorsnede van het Noord-Hollands expressionisme in de periode 1900 tot 1955. De collectie bevat odner meer werken van kunstenaars als Leo Gestel, Dirk Filarski, Gerrit van Blaaderen, Arnout Colnot, Piet en Matthieu Wiegman en Charley Toorop.

In de nieuwe zaal zijn hoogtepunten uit de collectie van het museum én belangrijke aanwinsten uit de afgelopen jaren te bewonderen. Het museum:

Uiteraard ontbreken de publiekslievelingen – zoals De kaasdragers van Charley Toorop en De Zwarte Schuur van Gerrit van Blaaderen niet. Portretten, stillevens, landschappen en reisimpressies geven een prachtig tijdsbeeld en laten de invloed zien van schilders als Vincent van Gogh, Paul Cézanne en Henri Le Fauconnier.

Bergense school

Na de Eerste Wereldoorlog ontwikkelden schilders in Noord-Holland een zwaar aangezet, donker expressionisme. Ze maakten landschappen, stillevens en portretten, opgebouwd uit hoekige en ronde kleurvlakken. Veel van hen verbleven in Bergen, daarom wordt wel van de ‘Bergense School’ gesproken. De kunstenaars legden markante plekken vast, zoals de zeventiende-eeuwse buitenplaats ‘Het Oude Hof’ in Bergen.

Charley Toorop

In de nieuwe zaal is een aparte plek gecreëerd voor het werk van Charley Toorop, dochter van kunstschilder Jan Toorop. Zij vormde zichzelf door haar vele reizen en internationale contacten. Haar huwelijk bracht haar naar Bergen. Toorops vroege werk vertoont overeenkomsten met de Bergense School, maar begin jaren dertig ontwikkelde ze een heel eigen, krachtige en juist realistische stijl.

Opmerkelijk zijn de grote, starende ogen in haar portretten. In 1954-1955 schilderde ze haar laatste zelfportret. Ze stierf in 1955, niet lang na het voltooien van het werk.

Gerelateerde boeken:

Auteurs

Gerelateerde uitgaven: BETA

Gerelateerde berichten

Top