Dark
Light

Amerikaanse geschiedenis

Nieuwsberichten en achtergrondverhalen over de Amerikaanse geschiedenis. Van de stichting van de kolonie Nieuw-Amsterdam tot 9/11 en van de Amerikaanse Burgeroorlog tot de Koude Oorlog. Verhalen over Columbus, indianen, de afschaffing van de slavernij, succesvolle en minder succesvolle presidenten, bijzondere monumenten in Amerika en natuurlijk nog veel meer Amerikaanse geschiedenis.
Navajo-cowboy in Arizona, 2011

Een Indiaanse geschiedenis van de Verenigde Staten

Hoogleraar Ned Blackhawk windt er geen doekjes om: het is tijd voor een nieuwe Amerikaanse geschiedschrijving die plaats inruimt voor de oorspronkelijke bewoners. Eeuwenlang waren de Indiaanse stammen bondgenoot, handelspartner of vijand, voordat ze in reservaten verdwenen. Zonder hun hulp hadden de Engelse puriteinen de eerste jaren na hun landing op de oostkust niet overleefd.
6 minuten leestijd
Detail van een kaart van Nieuw-Nederland

Hoe het Amerikaanse Nederlands op het kerkhof belandde

Op zijn oranje fiets met niet al te beste banden rijdt historicus, journalist en columnist Philip Dröge vanuit New York langs een reeks plaatsen, waar vanaf de vroege zeventiende eeuw immigranten uit Nederland neerstreken. Ze bouwden er huizen en kerken en sloten uitgekookte verdragen met de oorspronkelijke bewoners. Ze namen hun taal, gewoonten en religieuze overtuigingen mee en hielden er
6 minuten leestijd
USS ENTERPRISE

Imperium USA

Alle mooie propagandapraatjes over de bevordering van mensenrechten, vrijheid en democratie ten spijt, de Verenigde Staten zijn een nietsontziend imperium dat berust op geweld en slechts uit is op gewin. Daarvan profiteren weinigen, terwijl velen er nadeel van ondervinden. Toch steunt een meerderheid telkens opnieuw het voeren van oorlog. Dat alles stelt de Zwitserse historicus Daniele Ganser in zijn nieuwe
10 minuten leestijd

Gratis nieuwsbrief

Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief (51.323 actieve abonnees)