Religie. De geschiedenis van godsdienst. Berichten over onder meer het christendom, jodendom, islam, de reformatie, kerkgebouwen en religieuze kunstwerken.
Het idee van een lijdende god was voor veel Romeinen nog even belachelijk en absurd als het concept van een verlosser die een slavendood stierf. Marcus Cornelius Fronto, een vooraanstaande Romein uit de tweede eeuw, meende dat christenen de kop van een ezel vereerden...
Omstreeks 2011-2012 kwam na de Hofstadgroep de tweede, grotere golf van Nederlands jihadisme op gang. Deze had langs een omweg alles te maken met de Arabische Lente.
Het eerste kwart van de eenentwintigste eeuw stond tot dusver bol van oorlog, conflicten, klimaat- en milieuproblemen en zelfs een pandemie. Het biedt een bitter contrast met de rooskleurige toekomstdromen die in de jaren 1960 begonnen te circuleren. De Aquariustijd tijd stond op aanbreken: een New Age die het versleten Vissentijdperk van de afgelopen tweeduizend jaar zou opvolgen.
Je zou geneigd zijn de mens te zien als kroon op de schepping, en zo is de tekst ook uitgelegd. Zo simpel is het echter niet. Het verhaal gaat immers verder met een zevende dag: in de eerste regels van Genesis 2 rust God en ontstaat de sabbat.
Ruim drieduizend jonge Nederlandse mannen reisden tussen 1861 en 1870 naar Rome om dienst te nemen bij de zoeaven, het elitekorps van de paus. De katholieke oorlogsvrijwilligers steunden de paus in zijn strijd tegen het koninkrijk Italië. Als strijders voor de paus genoten oud-zoeaven tot diep in de twintigste eeuw groot aanzien.
Volgens hardnekkige verhalen zouden verschillende weeshuizen in het jaar 1566 door demonen zijn bezocht. De Nederlandse predikant en theoloog Balthasar Bekker stelde jaren later in zijn beroemde werk ‘De Betoverde Wereld’ dat helemaal geen sprake was geweest van 'toverij'.
In de zestiende eeuw vonden er geregeld religieuze processies plaats in Antwerpen. Een daarvan draaide om het besnijdenisfeest, dat in het teken stond van een geliefd Antwerpse reliek: de Heilige Voorhuid.
Vorige eeuw geloofden miljoenen Europeanen in deze revolutionair-utopische ideologie die haar geestdriftige aanhangers grootse idealen bood om voor te leven, te sterven en te doden.
De kolonies vormen een massale godsdienstige beweging die zich als een uitverkoren religieuze voorhoede beschouwt. Zo prediken de puriteinen dat ‘elke kolonie gebonden was aan een verbond met God waardoor ze verplicht werden om zich aan de geboden van de Bijbel te houden en volgens de wetten van God te leven’.
Vooral vrouwen vrouwen werden vroeger met de maan geassocieerd. En het waren dan ook in het bijzonder vrouwen die volgens het bijgeloof de maan konden betoveren. Zij beschikten over magische krachten en hadden profetische gaven.
Waar gereformeerden halverwege de vorige eeuw nog bekend stonden als zeer behoudend, sloegen diezelfde gereformeerden in de jaren daarna steeds vaker linksaf. Dat had grote invloed op Nederland.