“Een museum als een vrijplaats voor ideeën”

Foto: Sooreh Hera
Foto: Sooreh Hera

In museumgoudA is vanaf volgende week tot eind november de omstreden fotoserie van de Iraanse fotografe Sooreh Hera te zien.

De expositie van de foto’s van de Iraanse fotografe maakt onderdeel uit van de tentoonstelling Beeldenstorm 1566-2008 – Tussen mens en beeld in museumgoudA en het Verzetsmuseum Zuid-Holland aan de Turfmarkt in Gouda. De fotoserie Adam en Ewald, zevendedagsgeliefden van Sooreh Hera kwam eind 2007 in het nieuws. De foto’s, waarop homoseksuele molims te zien zijn die maskers dragen van Mohammed en zijn schoonzoon Ali, zouden toen aanvankelijk geëxposeerd worden in het Haags Gemeentemuseum maar het museum besloot toen de foto’s niet te exposeren, omdat die ‘te veel’ reacties zouden uitlokken. Een eerder aan de kunstenaresse gedane belofte de expositie naar Gouda te halen wordt nu gestand gedaan.

Ingmar Heytze
Ingmar Heytze

Publicist Ingmar Heytze heeft speciaal voor Beeldenstorm een manifest geschreven. Hij schrijft onder meer: “Controversiële kunst mag nooit geweigerd worden uit angst voor wat er zou kunnen gebeuren” en “Wij geloven in een museum als een vrijplaats voor ideeën; een laboratorium van de geest waar meningen mogen botsen op democratische wijze, onder gecontroleerde omstandigheden, zonder verwoesting”.

- advertentie -

Het kan opvallend genoemd worden dat de fotoserie van Sooreh Hera juist in Gouda wordt vertoond. Die stad is momenteel veel in het nieuws vanwege ongeregeldheden in de wijk Oosterwei. Een kleine groep Nederlandse jongeren van Marokkaanse afkomst zorgt daar momenteel voor overlast. Het AD meldt dat vertegenwoordigers van de Marokkaanse gemeenschap de burgemeester van Gouda, Wim Cornelis, hebben gewezen op de onrust in de stad en hem hebben gevraagd of het wel verstandig is de fotos juist nu te exposeren. Cornelis zag echter geen reden een stokje te steken voor de expositie van de foto’s van Sooreh Hera.

De tentoonstelling in museumgoudA draait niet alleen om de fotoserie van Sooreh Hera. Met diverse tentoonstellingen, lezingen en een symposium worden verschillende motieven om beelden te verwoesten uit de doeken gedaan. Als uitgangspunt heeft Gouda gekozen voor het jaar 1566, het jaar waarin in Gouda de Beeldenstorm niet plaatsvond. In de Hollandse steden rondom Gouda werden altaarstukken vernietigd, in Gouda bleef het destijds relatief rustig. De manifestatie maakt deel uit van Het Verleden van Nederland, de landelijke campagne om de Nederlandse canon van de geschiedenis leven in te blazen.

Dit atikel is afkomstig van online geschiedenismagazine www.historiek.net

Meer van dit soort berichten? Like ons dan!

Gelijk naar geschiedenisboeken over:
Ook adverteren op Historiek?
Goede keus! Klik hier