Bij geologisch onderzoek onder het Denver Museum of Nature & Science is op ruim 230 meter diepte een dinosaurusfossiel aangetroffen. Het gaat om een botfragment uit het Laat-Krijt, naar schatting 67,5 miljoen jaar oud. Het gaat om het diepste en oudste dinosaurusfossiel dat ooit is gevonden in de Amerikaanse stad.
De ontdekking blijkt in januari te zijn gedaan tijdens een onderzoek naar de mogelijkheden om over te schakelen op een nieuw warmtesysteem. De boring werd gecombineerd met een wetenschappelijk boorkernproject. Tijdens deze werkzaamheden stuitten onderzoekers onder de parkeerplaats van het museum dus onverwacht op een fossiel van een plantenetende dinosaurus.
Het fossiel werd op circa 232 meter diepte aangetroffen, in gesteentelagen uit het zogeheten Laat-Krijt, vlak voor de massa-extinctie die het einde betekende van het dinotijdperk. Volgens geoloog James Hagadorn van het museum biedt de vondst daarmee een zeldzaam inkijkje in het ecosysteem van de prehistorische regio rond de stad.
De ontdekking is inmiddels beschreven in het wetenschappelijke tijdschrift Rocky Mountain Geology. Het fossiel is nu te zien in een tentoonstelling in het museum. De vondst onderstreept volgens de onderzoekers hoezeer de ondergrond van stedelijke gebieden nog altijd verrassingen kan bevatten. Geoloog Bob Raynolds:
In mijn vijfendertig jaar aan het museum hebben we nooit eerder zo’n kans gehad om de diepe aardlagen onder Denver zo nauwkeurig te bestuderen.
Hoe maakten dinosauriërs elkaar het hof?
Hoe word je een fossiel?
Dinomanie: van stenen balzak tot geëxplodeerde botten
Het mysterie van Bernissart eindelijk ontsluierd?