Sultan Abdülhamit I verloor de Krim

Ottomaanse sultan
1 minuut leestijd
Abdülhamit I (1725-1789) - Ottomaanse sultan
Abdülhamit I (1725-1789) - Ottomaanse sultan

Als sultan van het Ottomaanse Rijk kreeg Abdülhamit I (1725-1789) te maken met zware verliezen, waaronder het verlies van de Krim aan Rusland. Hij probeerde het rijk ook te moderniseren, onder meer met militaire hervormingen. De sultan regeerde van 1774 tot 1789.

Abdülhamit I
Abdülhamit I
Abdülhamit I volgde zijn broer Mustafa III in 1774 op als sultan van het Ottomaanse Rijk. Onder zijn bewind werd de oorlog tegen Rusland voortgezet. Nog hetzelfde jaar moest hij echter de vrede van Kütsjük Kainardji. Hierbij gingen de Krim en Asov voor het Ottomaanse Rijk verloren.

Later verloor het rijk ook Basra in een oorlog tegen de Perzen.Het rijk maakte een periode van inwendige ontbinding door vanwege de aanwezigheid van vrijwel onafhankelijke stadhouders. Deze ontbinding was al enige tijd aan de gang en zette zich onder Abdülhamit I door.

Onder Abdülhamit I vonden enige technische hervormingen plaats. Zo werd een marineschool opgericht en opende de eerste Turkse drukkerij haar deuren in Müteferrika. Abdülhamit I stierf op een moment dat de Russen een nieuwe veldtocht tegen hem voorbereidden. Hij werd opgevolgd door zijn neef Selim III.

×