
In februari 1941 raakte Verheij als trambestuurder betrokken bij de organisatie van de Februaristaking. Deze staking brak in 1941 uit in Amsterdam als protest tegen de Jodenvervolging en verplichte tewerkstelling van arbeiders in Duitsland. Na d staking bleef Verheij zich inzetten voor het verzet. Hij werd onder meer lid van de illegale Communistische Partij van Nederland (CPN).
Toen de oorlog afgelopen was werd hij in het partijbestuur van de CPN gekozen. Van eind jaren vijftig tot eind jaren zeventig was Verheij namens zijn partij lid van de gemeenteraad en in 1966 werd hij wethouder. Harry Verheij was de derde communistische wethouder van Nederland.
De Dokwerker – Monument in Amsterdam
Razzia op het Jonas Daniël Meijerplein
Agent Gerlof Vermeulen schreef over Februaristaking
Herinneringen en literatuur over de Februaristaking van 1941