Dark
Light

Schilderijen van Vincent van Gogh

Auteur:
4 minuten leestijd
Schilderijen van Vincent van Gogh
Schilderijen van Vincent van Gogh

Hij is een van de bekendste kunstenaars uit de vaderlandse kunstgeschiedenis: Vincent van Gogh. Van de wereldberoemde Zonnebloemen tot de Aardappeleters en van Caféterras bij nacht tot de Slaapkamer. Op deze pagina plaatsen we een overzicht van schilderijen van Vincent van Gogh.

Lees hier een biografie: Vincent van Gogh (1853-1890) – Zijn leven en werk

Boerenvrouw, 1885

Art Gallery of Ontario, Toronto

De Aardappeleters, 1885

De aardappeleters, Vincent van Gogh (1885)
De aardappeleters, Vincent van Gogh (1885)

Een van de bekendste werken van de kunstenaar. Van Gogh maakte het in 1885 in Nuenen en liet zich inspireren door een schilderij van Jozef Israëls. Voorafgaand maakte hij verschillende tekeningen waarin hij experimenteerde met de compositie en expressie van de figuren. Het doek bevindt zich in de collectie van het Van Gogh Museum in Amsterdam.

Het schilderij van Jozef Israëls waar Van Gogh zich door liet inspireren, 1882 (Van Gogh Museum)

Het schilderij van Jozef Israëls waar Van Gogh zich door liet inspireren, 1882 (Van Gogh Museum)

Stilleven met aarden kom met aardappelen, 1885

Stilleven met aarden kom met aardappelen, 1885

Van Gogh maakte dit stilleven kort na de voltooiing van de Aardappeleters. Het werk bevindt zich vandaag de dag in de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam.

Het gele huis, 1888

Het gele huis, 1888

Dit gebouw in Arles schilderde Van Gogh in september 1888. Hij huurde er twee grote kamers op de begane grond. Het raam met de gesloten luiken is Van Goghs eigen kamer, vereeuwigd in het schilderij De slaapkamer.

De slaapkamer, 1888

De slaapkamer, 1888
De slaapkamer, 1888

Drie keer schilderde Van Gogh zijn slaapkamer in het gele huis in Arles. De werken zijn vrijwel identiek. Boven het bed hangen door hem gemaakte schilderijen.

Caféterras bij nacht, 1888

Caféterras bij nacht, 1888

Beroemd schilderij dat Van Gogh in september 1888 in Arles maakte. Het is het eerste werk waarin hij de sterrennacht als achtergrond gebruikte. Nadat hij het had geschilderd schreef hij aan zijn zus:

“Ik ben bezig met een nieuw schilderij van een café bij nacht. Op het terras zijn kleine personen van drinkende mensen. Een grote gele lantaarn verlicht het terras, de straat heeft paarse tinten. De gevels van de huizen en een blauwe lucht met sterren en met een groene boom. Het is een nachtschilderij geworden zonder zwart maar met blauw en paars en groen en felle groene tinten en citroengeel. Ik vind het heerlijk om dit gelijk op de plaats te schilderen. Normaal maak ik eerst een tekening of schets maar nu wilde ik het meteen schilderen.”

Caféterras bij nacht bevindt zich in de collectie van het Kröller-Müller Museum in Otterlo.

De zaaier, 1888

De zaaier, 1888

Bij het maken van dit werk liet Van Gogh zich inspireren door een schilderij van een zaaier uit 1850 van Jean-François Millet. De Nederlander zag in het werk een verwijzing naar de vergelijking van de zaaier uit het Nieuwe Testament. Van Gogh zag zijn werk ook als een soort bediening. Hij hoopte dat zijn werk troost zou brengen aan de geestelijk en sociaal onderdrukten. Van Gogh maakte meer werken waarin het zaaien centraal stond:

De zaaier, 1888 (Kröller-Müller, Otterlo)
De zaaier, 1888 (Kröller-Müller, Otterlo)
De zaaier - Saint-Rémy,  1889
De zaaier РSaint-R̩my, 1889

De sterrennacht, 1889

De sterrennacht, 1889

Vincent van Gogh noemde dit beroemde werk zelf Studie van de sterrenhemel. Eerder had hij al verscheidene werken gemaakt waarop hij de sterrennacht op zijn geheel eigen wijze verbeeldde. Een bekend voorbeeld daarvan is Sterrennacht boven de Rhône. Bovenstaande werk maakte hij in juni 1889, toen hij in Saint-Rémy-de-Provence was opgenomen vanwege een psychiatrische behandeling.

Het werk maakt onderdeel uit van de collectie van het Museum of Modern Art in New York City.

Sterrennacht boven de Rhône, 1888
Sterrennacht boven de Rhône, 1888

Zonnebloemen, serie (1888-1889)

Vaas met twaalf zonnebloemen (Arles, augustus 1888). Neue Pinakothek, München, Duitsland
Vaas met twaalf zonnebloemen (Arles, augustus 1888). Neue Pinakothek, München, Duitsland
Vaas met drie zonnebloemen (Arles, augustus 1888). Privécollectie, Verenigde Staten
Vaas met drie zonnebloemen (Arles, augustus 1888). Privécollectie, Verenigde Staten
Vaas met vijf zonnebloemen (Arles, augustus 1888). Vernietigd bij een brand in de Tweede Wereldoorlog op 6 augustus 1945.
Vaas met vijf zonnebloemen (Arles, augustus 1888). Vernietigd bij een brand in de Tweede Wereldoorlog op 6 augustus 1945.
Vaas met vijftien zonnebloemen (Arles, augustus 1888). National Gallery, London, Groot-Brittannië
Vaas met vijftien zonnebloemen (Arles, augustus 1888). National Gallery, London, Groot-Brittannië

Beroemd zijn ook de schilderijen die Van Gogh van zonnebloemen maakte. Hij maakte deze in Arles, in 1888 en 1889. Het gaat om drie schilderijen met vijftien zonnebloemen in een vaas en twee schilderijen met twaalf zonnebloemen in een vaas. Ze laten verschillende perioden van bloei van de zonnebloemen zien, van volle bloei tot verwildering. De eerste twee schilderijen schonk hij aan zijn vriend Paul Gauguin, die ze ophing in zijn woning.

Irissen, 1889

Irissen, 1889

Van Gogh maakte dit werk kort voordat hij vanwege psychische problemen werd opgenomen in het ziekenhuis in Saint-Rémy-de-Provence. In een brief noemde hij het werk “de bliksemafleider voor mijn ziekte”. Het werk bevindt zich tegenwoordig in de collectie van het J. Paul Getty Museum in Los Angeles.

Amandelbloesem, 1890

Amandelbloesem, 1890
Amandelbloesem, 1890

In dit werk is duidelijk te zien dat Van Gogh een groot liefhebber was van de Japanse prentkunst. Hij maakte dit schilderij als cadeau voor zijn broer Theo en diens vrouw Jo, vanwege de geboorte van hun zoon Vincent Willem. Deze jongen, die vernoemd werd naar de kunstenaar, zou later het Van Gogh Museum oprichten. In dat museum is Amandelbloesem ook te bewonderen.

De kerk van Auvers, 1890

Kerkje in Auvers - Vincent van Gogh, 5 juni 1890

Van Gogh schilderde dit gotische kerkje in Auvers kort voor zijn dood.

Korenveld met kraaien, 1890

Korenveld met kraaien - Vincent van Gogh, 1890

Een van de laatste werken van Vincent van Gogh. Volgens kenners spreekt uit dit werk een zekere wanhoop en bedreiging. Volgens sommige verhalen zou het veld dat hij afbeeldde het veld zijn waar Van Gogh niet veel later zelfmoord pleegde. Over de plek en het schilderij schreef de kunstenaar in een brief:

“Toen ik hier terug kwam ging ik aan het werk. Het penseel viel bijna uit mijn handen (…) Het was niet moeilijk om droefgeestigheid en extreme eenzaamheid uit te drukken”.

Het schilderij is te zien in het Van Gogh Museum in Amsterdam.

Boomwortels – Het laatste schilderij van Vincent van Gogh

Boomwortels, het vermoedelijk laatste schilderij van Van Gogh (1890)

Dit is vermoedelijk het laatste schilderij dat Van Gogh maakte. Volgens kenners maakte hij het namelijk niet af. Aan de bovenzijde zou het werk zijn afgewerkt terwijl de onderkant slechts deels is geschetst. Eerder werd Korenveld met kraaien vaak genoemd als het laatste werk van de kunstenaar. De dramatische wolkenlucht met kraaien en het doodlopende pad zouden zijn levenseinde op het werk al aankondigen.

Lees ook: Vincent van Gogh (1853-1890) – Zijn leven en werk
Overzicht van boeken over de kunstenaar

×