Van Gogh Museum verwerft vier prenten Mary Cassatt

/
De nieuwe aanwinsten, vier werken van Mary Cassatt, worden opgehangen in het Van Gogh Museum in Amsterdam.
De nieuwe aanwinsten, vier werken van Mary Cassatt, worden opgehangen in het Van Gogh Museum in Amsterdam. Foto: Jelle Draper / Van Gogh Museum

Het Van Gogh Museum heeft vier prenten van de Amerikaanse kunstenaar Mary Cassatt verworven. Deze kunstenaar behoorde tot de eerste generatie impressionisten en was een tijdgenoot van Vincent van Gogh. De nieuwe aanwinsten zijn direct na de heropening te zien in de vaste collectie van het museum.

Het gaat om drie kleurenetsen op groot formaat en een lithografie in zwart. Volgens het Amsterdamse museum gaat het om hoogtepunten uit het oeuvre van de kunstenaar. Mary Cassatt (1844 -1926) ontwierp en drukte de etsen grotendeels zelf. Met haar impressionistische schilderijen en tekeningen was ze een van de vernieuwers van de Parijse kunstwereld in de late negentiende eeuw. Aanvankelijk stond ze sceptisch tegenover prentkunst, maar rond 1879 raakte de kunstenaar, net als haar tijdgenoten en collega’s Edgar Degas en Camille Pissarro, overtuigd van de kracht van grafische technieken.

De vier aanwinsten

In het theater (ca. 1880) is het resultaat van Cassatts vroege experimenten met de lithografie. Op de prent is een vrouw te zien die vanuit haar theaterloge met een toneelkijker de zaal in kijkt, maar ondertussen zelf ook wordt bekeken door de rest van het publiek. Van het werk zijn slechts een handvol afdrukken bekend.

Mary Cassatt, In het theater, ca. 1880, lithografie in zwart op papier
Mary Cassatt, In het theater, ca. 1880, lithografie in zwart op papier (Va Gogh Museum)

De andere drie werken, Het doorpassen, De brief en Badende vrouw (1890-91) zijn afkomstig uit De tien: een tiendelige prentenserie waarmee Mary Cassatt naam maakte als (prent)kunstenaar. Ze liet zich voor de serie inspireren door kleurige Japanse houtsneden die in 1890 in Parijs werden tentoongesteld. Cassatt schreef aan haar collega Berthe Morisot:

‘We kunnen de Japanse prenten in de Beaux-Arts gaan bekijken. Echt, die mag je niet missen. Als je kleurenprenten wilt maken, is er niets mooiers voorstelbaar. Ik droom ervan en denk nergens anders meer aan dan aan kleur op koper.’

Van links naar rechts: Mary Cassatt, Badende vrouw, 1890-1891 | Mary Cassatt, Het doorpassen, 1890-1891 |  Mary Cassatt, De brief, 1890-1891
Van links naar rechts: Mary Cassatt, Badende vrouw, 1890-1891 | Mary Cassatt, Het doorpassen, 1890-1891 |
Mary Cassatt, De brief, 1890-1891 (Van Gogh Museum)

In de serie verkende Cassatt de intieme dagelijkse rituelen van een vrouw uit de gegoede burgerij, een afgeschermde wereld waar zij als vrouw toegang toe had. De etsen afdrukken in kleur was in 1891 volgens het Van Gogh Museum een gedurfde keuze, aangezien het een complexe en bewerkelijke techniek was die kunstenaars doorgaans volledig uit handen gaven. Cassatt koos er echter voor betrokken te zijn bij het gehele proces. Ze werkte maandenlang intensief samen met meesterdrukker Leroy aan het etsen, afwerken, ininkten en drukken van haar prenten.

Boek: Mary Cassatt. An American Impressionist in Paris

Bekijk meer over:

Kunstgeschiedenis, Museumnieuws

Categorieën

Vorige verhaal

De wondere wereld van Adolf Born

Onze belangrijkste rubrieken: