Enige baby die werd geboren in Kamp Amersfoort opgespoord

De jongste gevangene van het concentratiekamp
2 minuten leestijd
Raymond Kesnig tijdens het bezoek van de onderzoekers
Raymond Kesnig tijdens het bezoek van de onderzoekers - Foto: Nationaal Monument Kamp Amersfoort

Onderzoekers van Nationaal Monument Kamp Amersfoort hebben in België de enige baby opgespoord die tijdens de Tweede Wereldoorlog in het kamp werd geboren. Het gaat om Raymond Kesnig, die op 21 mei 1943 ter wereld kwam in het Sint Elisabeth Ziekenhuis in Amersfoort en kort daarna met zijn moeder terugkeerde naar het kamp. Hij kreeg het nummer 574 en geldt als de jongste gevangene ooit in Kamp Amersfoort.

De ouders van Kesnig, Hartog en Esther, kwamen in mei 1943 met een groep van 573 Joodse gevangenen vanuit Westerbork naar Kamp Amersfoort, waar zij gedwongen moesten werken aan de verbouwing en uitbreiding van het kamp. Esther was hoogzwanger van haar eerste kind toen ze samen met haar man en familieleden in het kamp arriveerde. Tien dagen na de bevalling keerde zij met haar zoon terug naar de barakken, waar Raymond officieel als gevangene werd geregistreerd, onder nummer 574.

Bergen-Belsen

In januari 1944 volgde deportatie naar Bergen-Belsen. Daar overleefde Raymond ternauwernood meerdere selecties, maar liep hij wel blijvende doofheid op. Nationaal Monument Kamp Amersfoort:

Elke week werden in Bergen-Belsen vijftig kinderen verzameld voor duistere doeleinden omdat die kinderen nooit werden terug gezien. Esther had Raymond verstopt maar die begon na de selectie te huilen. Woedend werd door de nazi’s gevraagd van wie dat kind was. Na een herhaalde ‘vraag’ (“Austreten!”) en het dreigement om er anders nog eens vijftig te selecteren stapte Esther uit de rij. De kleine Raymond werd door een bewaker boos weggesmeten, met een blijvende handicap tot gevolg.
Kampkaart van Raymond Kesnig
Kampkaart van Raymond Kesnig – Foto: Nationaal Monument Kamp Amersfoort

Kesnig hield daarnaast littekens over aan vlektyfus en ontwikkelde epilepsie. Grootmoeder Hendrika overleed in Bergen-Belsen, terwijl grootvader Salomon in april 1945 tijdens het beruchte ‘Verloren Transport’ bij Tröbitz omkwam.

Bezoek

Na de bevrijding keerde een deel van de familie terug naar Amsterdam. De kapperszaak van vader Hartog aan de Weesperstraat bleek nog intact en het gezin probeerde het leven opnieuw op te bouwen. Later volgden emigraties naar Zuid-Afrika en Israël, alvorens Raymond zich met zijn gezin in België vestigde.

Toen onderzoekers van Kamp Amersfoort hem enige tijd geleden bezochten, toonden ze de inmiddels 82-jarige Kesnig ook zijn originele kampkaart en vertelden ze hem over zijn jongste geschiedenis. Kesnig leefde altijd in de overtuiging dat hij in Kamp Westerbork werd geboren.

×