De vroegste Jodenvervolgingen in Europa deden zich voor tijdens de Eerste Kruistocht, toen de kruisvaarders het leven van Joden in de Rijnstreek zuur maakten.
In de jaren 1900-1942 vormde zich in de kustplaats Scheveningen een bloeiende Joodse gemeenschap, met name in en rond de Harstenhoekweg, een zijstraat vlak voor het Kurhaus.
Voor de Tweede Wereldoorlog maakten Joden deel uit van het alledaagse leven in tal van dorpen en steden. Zij drukten een stempel op vrijwel elke lokale geschiedenis in Nederland.
"Er heerste een sfeer van optimisme en geloof in een betere toekomst. Over de oorlog werd nauwelijks gesproken, de emoties van verdriet en woede lagen diep weggeborgen."
Himyar is niet wereldberoemd, maar wel belangrijk. In de eerste plaats omdat de Arabische joden en christenen, samen met de mensen van de Hums-beweging, de modellen zijn geweest voor de profeet Mohammed. Een tweede reden is dat de gebeurtenissen in Himyar een stevige contrapunt plaatsen bij het standaardbeeld waarin joden in conflicten met christenen altijd de slachtofferrol hebben.
Door het verdwijnen van de tempel ging het belangrijkste verbindende element verloren. De oude gebruiken en gedachtegoed waren nu een onsamenhangend geheel geworden, waardoor het logisch werd dat er verschillende variaties zouden ontstaan.
De sporen die de joodse cultuur heeft nagelaten in bijvoorbeeld culinaire tradities, taal en religieuze gebruiken zijn talrijk, zowel in Suriname als op Curaçao.