Vlaamse minister duikt in oude olietank om aandacht te vragen voor onderwaterarcheologie

1 minuut leestijd
Minister Weyts in de oude olietank
Minister Weyts in de oude olietank - Foto: Sven Van Haelst / Ministerie van Onroerend Erfgoed

Om aandacht te vragen voor onderwatererfgoed dook Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Ben Weyts afgelopen dinsdag in een voormalige stookolietank op de erfgoedsite Transfo in Zwevegem (West-Vlaanderen). De actie vond plaats in aanloop naar internationale congres voor onderwaterarcheologie (IKUWA) dat later dit jaar in België gehouden wordt.

De tank waarin de minister dook is 15 meter diep en 20 meter breed. Hij wordt al langere tijd als trainingsruimte gebruikt door onderwaterarcheologen en andere duikers. De Transfo-site waar de actie plaatsvond, een voormalige energiecentrale uit de tijd van de industriële revolutie, geldt als beschermd erfgoed.

Volgens de minister beschikt Vlaanderen over veel kennis op het vlak van onderwatererfgoed, wat niet verwonderlijk is gezien de lange geschiedenis van leven naast, met en op het water. Scheepswrakken, verloren ladingen en restanten van verdwenen dorpen kunnen nog altijd veel inzicht geven in het verleden, aldus de minister.

Onze voorouders hebben veel voor ons achtergelaten: onder de grond en rond ons heen, maar ook onder water. In onze rivieren, meren, vijvers en langs onze kust liggen nog talloze erfgoedschatten verborgen.

Weyts wil de Belgen warm maken voor onderwaterarcheologie en benadrukt dat er nog veel erfgoed te ontdekken is. Tijdens het internationale congres voor onderwaterarcheologie gaan deskundigen van over de hele wereld in Oostende met elkaar in gesprek over de toekomst van de onderwaterarcheologie en het belang van kustgerelateerd erfgoed.

×