Rijksmuseum krijgt drie schilderijen Vincent van Gogh in langdurig bruikleen

2 minuten leestijd
De Van Goghs in het Rijksmuseum
De Van Goghs in het Rijksmuseum - Foto: Rijksmuseum/Olivier Middendorp

Het Rijksmuseum kan vanwege een langdurig bruikleen de komende tijd drie extra schilderijen van Vincent van Gogh aan het publiek tonen: Stadsgezicht in Amsterdam (1885), Oever met bomen (1887) en Korenveld (1888). Het gaat om schilderijen die de kunstenaar in verschillende periodes van zijn leven maakte. Vanaf vandaag zijn ze te zien in het museum, naast een zelfportret uit de collectie van het Rijksmuseum.

De werken zijn in bruikleen gegeven door de Amsterdamse Stichting P. en N. de Boer en geven gezamenlijk een indruk van de ontwikkeling van de schilder. Bijzonder voor het Rijksmuseum is dat Van Gogh het stadsgezicht uit 1885 voorafgaand aan zijn bezoek aan het net geopende Rijksmuseum schilderde.

Stadsgezicht in Amsterdam - Vincent van Gogh, 1885
Stadsgezicht in Amsterdam – Vincent van Gogh, 1885, olieverf op paneel – Bruikleen Stichting P. en N. de Boer, 2024

Na lang gespaard te hebben, reisde Van Gogh in oktober 1885 van Nuenen naar Amsterdam om het net geopende Rijksmuseum te bezoeken. Hij vond de schilderijen van Frans Hals – vooral Schutters van wijk XI zeer goed, maar was vooral onder de indruk van Rembrandts Het Joodse bruidje. Hij noemde Rembrandt een dichter en schreef:

…wil je wel geloven dat ik tien jaar van mijn leven wilde geven als ik hier voor dit schilderij veertien dagen kon blijven zitten met een korst droog brood als voedsel.

Van Gogh had materialen meegenomen en componeerde ‘s ochtends voordat hij naar het museum ging, in enkele kleuren en met snelle toetsen een gezicht op de Singel en de koepelkerk. Het was een van de weinige stadsgezichten die hij in die jaren maakte.

Oever met bomen - Vincent van Gogh, 1887
Oever met bomen – Vincent van Gogh, 1887, olieverf op doek – Bruikleen Stichting P. en N. de Boer, 2024.

Niet lang hierna vertrok de kunstenaar via Antwerpen naar Parijs om zichzelf verder te ontwikkelen. Van Gogh ontmoette diverse kunstenaars en experimenteerde volop met heldere kleuren en opvallende afsnijdingen. Hier schilderde hij Oevers met bomen (1887). Het verschil tussen Van Goghs Amsterdamse stadsgezicht en de oever aan de Seine van twee jaar later is groot. In dit schilderij experimenteert hij met lichte heldere kleuren, korte verfstreken en moderne composities.

In 1888 – uitgeput van het leven in de grote stad en op zoek naar warmere kleuren – verhuisde hij naar Arles. Die zomer, gefascineerd door het gele rijpe graan, maakte Van Gogh binnen enkele weken een serie schilderijen van korenvelden waarvan er een in de collectie van Pieter de Boer en zijn vrouw Nellie Pressburger terecht kwam.

Korenveld - Vincent van Gogh, 1888
Korenveld – Vincent van Gogh, 1888, olieverf op doek – Bruikleen Stichting P. en N. de Boer, 2024

Verzameling

In 1921 opende Pieter de Boer met zijn broer Rudolf een Kunsthandel in Amsterdam. Zij verkochten vooral zeventiende-eeuwse kunst, maar organiseerden ook tentoonstellingen van contemporaine kunstenaars. Pieter de Boer en Nellie Pressburger verzamelden ook zelf. Een van hun speerpunten was het werk van Vincent van Gogh en over de jaren wisten ze drie schilderijen en vier tekeningen te verwerven. Na het overlijden van zijn echtgenote bracht Pieter de Boer hun privéverzameling onder in een stichting.

Historiek is een onafhankelijk online geschiedenismagazine voor een breed publiek. We willen geschiedenis en actualiteit met elkaar verbinden en geschiedenisverhalen gratis toegankelijk maken. Steun ons werk

Recent gepubliceerd

Reageer

Abonneer
Stuur mij een e-mail bij
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Gratis geschiedenismagazine

Ontvang, net als ruim 54.000 anderen, iedere week de gratis nieuwsbrief van Historiek:
0
Reageren?x
×