De Prins Willem was oorspronkelijk een spiegelretourschip van de Verenigde Oostindische Compagnie (VOC), gebouwd in 1650 in Middelburg voor de Zeeuwse kamer van de compagnie. Het schip gold als een van de grotere Oostindiëvaarders uit die periode en voer op de handelsroutes tussen de Republiek en Azië. Van het schip zelf bleef weinig tastbaars bewaard, maar in de twintigste eeuw werd wel een replica gebouwd die lange tijd in Den Helder te zien was.
De replica werd in de jaren tachtig gebouwd bij scheepswerf Amels in Makkum. Het schip was oorspronkelijk bedoeld voor een openluchtmuseum bij in Nagasaki (Japan) waar een zeventiende-eeuws Nederlands stadje was nagebootst. De kiellegging vond plaats in 1984 en een jaar later werd het schip te water gelaten.

Daar maakte het deel uit van de museumhaven op het historische werfterrein. In de daaropvolgende jaren was het regelmatig toegankelijk voor bezoekers en werd het ook gebruikt voor evenementen. In 2005 nam het schip bijvoorbeeld deel aan Sail in IJmuiden.

In de nacht van 30 juli 2009 brak brand uit aan boord van de Prins Willem. Het vuur breidde zich snel uit in het schip, waardoor de brandweer het vaartuig niet meer veilig kon betreden. Uiteindelijk sloegen de vlammen door het hele schip en stortten de masten één voor één in. De replica ging daarbij vrijwel volledig verloren.
Kort na de brand werd het uitgebrande casco verkocht aan scheepswerf Talsma in Franeker. De werf wilde onderzoeken of het schip kon worden herbouwd als leerwerkproject. Restauratie bleek echter te kostbaar.
Video van de brand en het instorten van de mast:
-https://www.vocsite.nl/schepen/prinswillem.php
-https://nl.wikipedia.org/wiki/Prins_Willem_(schip,_1985)#/media/Bestand:Prins_Willem_Replica_VOC-schip.JPG
De replica van VOC-schip de Batavia
Het Spiegelretourschip – Beroemd scheepstype van VOC en WIC
De ondergang van het VOC-schip Amsterdam (1749)
De Koningssloep van Willem I