De Portugese Synagoge, Snoge of Esnoga genoemd, is het in 1675 in gewijde gebedshuis van afstammelingen van uit Spanje en Portugal afkomstige joden. Deze Sefardiem (uit Sefarad, Spanje) verlieten het Iberisch schiereiland ten gevolge van de verdrijving en gedwongen bekering tot het christendom, eerst in Spanje in 1492 en vervolgens in Portugal vanaf 1497.
Jan Janszoon van Haarlem begon zijn kaperscarrière in dienst van de Nederlandse regering. Omdat dit niet genoeg verdiende, zocht hij zijn geluk ergens anders. Het werd Marokko.
Kunstenaar Jacobus van Looy behoorde tot de belangrijkste Nederlandse kunstenaarsbeweging van het einde van de negentiende eeuw, de Tachtigers. Een beweging die op zoek was naar schoonheid. Van Looy vond die in Marokko.
Een van de Nederlandse christenslaven in Marokko was Jan Cornelisz Dekker (1701-1754) uit Zwaag. In 1743 kwam hij eindelijk vrij. Hij had toen al 28 jaar als slaaf gewerkt in Marokko.
‘Goums’ Vanaf de negentiende eeuw gebruikten de Fransen de stammen van het Atlasgebergte voor politie- en verkenningstaken. Vanaf 1908 werden zij door generaal D’Amade formeel in pelotons infanterie en cavalerie georganiseerd en staan ze bekend als goums (afgeleid van Arabische woord qum dat groep of eenheid betekent).
Heden ten dage zijn het vakantiebestemmingen: Sicilië, Midden-Italië, Corsica, de Vogezen… Wat deze gebieden militair-historisch bindt is veel minder bekend: mede door de inzet van Marokkaanse troepen zijn ze bevrijd van de Duitse bezetter.
Het Louvre in Parijs heeft sinds deze week een nieuwe vleugel die helemaal is gewijd aan de islam. De vleugel werd geopend in aanwezigheid van de Franse president François Hollande. De nieuwe vleugel heeft een oppervlakte van driehonderd vierkante meter, verdeeld over twee verdiepingen. De voormalige Franse president Jacques Chirac kwam in 2001 met het idee om een vleugel van
Hoe zag het leven van een gastarbeider in Nederland er tussen 1960 en 1980 uit? Hoe woonde hij, wat deed hij in zijn vrije tijd en waar moesten gelovigen bidden? Deze en vele andere vragen worden beantwoord in de tentoonstelling Gevraagd en gebleven. Het Huizer Museum laat vanaf 13 oktober tot 19 november zien hoe de gastarbeiders in het Gooi
Tot 9 januari 2011 organiseert het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Brussel een groots opgevatte tentoonstelling over het Oriëntalisme in de 19de eeuwse schilder- en beeldhouwkunst. “Van Delacroix tot Kandinsky, Oriëntalisme in Europa”, zoals de titel van de expositie luidt, schetst een overzicht van dit artistiek fenomeen dat onze contreien meer dan een eeuw in de ban hield.