Twee doorgezaagde werken Albert Cuyp blijken één schilderij

//
1 minuut leestijd
'Gezicht op Dordrecht' - Museum der bildenden Künste, Leipzig, Aelbert Cuyp (ca. 1644-45)
'Gezicht op Dordrecht' - Museum der bildenden Künste, Leipzig, Aelbert Cuyp (ca. 1644-45)

Onderzoek van het Dordrechts Museum levert bewijs dat twee stadsgezichten van kunstenaar Albert Cuyp (1620-1691) ooit één langwerpig schilderij vormden. De vermoedens bestonden al langer aangezien het landschap precies doorloopt van het ene schilderij naar het andere.

De kunstwerken waar het om gaat zijn Riviergezicht bij Dordrecht van het Los Angeles County Museum of Art en Gezicht op Dordrecht uit de collectie van het Museum der bildenden Künste uit Leipzig. Beide schilderijen komen uit 1644-1645 en zijn op panelen gemaakt. Ze tonen de skyline van Dordrecht, de geboortestad van de schilder.

Onderzoek

De aankomende tentoonstelling ‘In het licht van Cuyp’, waar de werken voor het eerst bij elkaar te zien zullen zijn, was aanleiding voor een onderzoek naar de schilderijen. In het onderzoek verzamelde restaurator Lidwien Speleers van het Dordrechts Museum alle beschikbare gegevens en vergeleek deze met elkaar. Naar voren kwam dat de panelen precies even breed zijn en de grondering hetzelfde is. Röntgenfoto’s toonden verder aan dat de verfstreken en houtnerven doorlopen. Hieruit concludeerde het museum dat de twee afzonderlijke werken ooit één schilderij vormden.

De twee schilderijen van Albert Cuyp aan elkaar - Links: Riviergezicht bij Dordrecht 'Los Angeles County Museum' -  Rechts: 'Gezicht op Dordrecht' (Museum der bildenden Künste, Leipzig)
De twee schilderijen van Albert Cuyp aan elkaar – Links: Riviergezicht bij Dordrecht ‘Los Angeles County Museum’ – Rechts: ‘Gezicht op Dordrecht’ (Museum der bildenden Künste, Leipzig)

Vermoedens

Het nieuws komt niet helemaal uit de lucht vallen. In 1972 bestonden er al vermoedens dat eerder sprake was van één schilderij. Een getekend kopie van Aert Schouman uit 1759 waarop de twee werken direct naast elkaar zijn afgebeeld, leken de vermoedens te bevestigen. Toch bleven er enkele twijfels onder kenners. Conservator Paalberg zegt hierover tegenover het AD:

“Er was lang twijfel vanwege de afwijkende afmetingen die het doorgezaagde schilderij had, namelijk 180 centimeter breed. Dat kwam in die tijd nooit voor, maar ik vermoed dat het ingebouwd zat in een huis.’’

Een onderzoek uit 2012 van Museum der bildenden Künste bevestigde dat de schilderijen bij elkaar horen. Alleen waren er nog losse eindjes. Wanneer het schilderij is doorgezaagd is moeilijk te bepalen volgens het museum, maar het moet na 1759 zijn en voor 1812 toen de helften als afzonderlijke schilderijen werden verkocht.

Beide schilderijen zijn vanaf 3 oktober 2021 naast elkaar te zien in het Dordrechts museum. Daarna verhuizen ze naar het museum in Leipzig.

Ook interessant: Albert Cuyp (1620-1691) – Kunstenaar uit de Gouden Eeuw

Vorige verhaal

Canada verbeeld in schilderkunst 1910-1940

Volgende verhaal

Artemisia schilderde haar vrouwelijkheid in de 17e eeuw

×