‘Lering’ en ‘vermaeck’ over de jaren twintig en dertig

Nieuwe serie ‘Welkom in de jaren ’20 en ’30’
Bij de NTR begint komende week een nieuwe reeks afleveringen van de populaire ‘Welkom in de…’-serie. Deze keer kruipen verschillende acteurs in de huid van historische figuren uit de jaren ’20 en ’30. De serie voor het hele gezin – die wordt uitgezonden op ZAPP – sluit aan bij de 6-delige geschiedenisserie ‘Een bezeten wereld – Nederland tussen de oorlogen, over het interbellum tussen WOI en II’ die vorige week is gestart. De Welkom-series zijn al jaren een groot succes en dus vroeg Historiek bedenker, schrijver en regisseur van de Welkom-series, Niek Barendsen naar het geheim van het succes van de serie en wat we de komende weken kunnen verwachten.


‘Welkom in de…’ is al jaren populair en ook de herhalingen doen het goed. Het plezier spat eraf als je naar de series kijkt. Hoe kwam je op dit format?

Niek Barendsen
Niek Barendsen (eigen foto)
Er was enorme haast bij, dat is altijd een voordeel… Mijn eindredacteur bij Het Klokhuis Loes Wormmeester vroeg me: ‘We zoeken een jeugdserie naast de documentaireserie over de Gouden Eeuw, liefst iets met humor. Heb je een idee? Het moet wel snel!’ Ik had toen al jaren geschreven voor Het Klokhuis maar ook voor Kopspijkers, dus de stap van imitaties van politici van nu naar historische figuren van toen was snel gemaakt. Ik dacht meteen aan historische scènes, een ‘echt waar’-bordje, een talkshow waarin mensen die allang dood zijn toch nog even komen opdagen voor een interview, dus eigenlijk was de vorm vrij snel gevonden. We hebben toen een proef opgenomen, en daarna is er aan de vorm niks meer veranderd, en begonnen we met ‘Welkom in de Gouden Eeuw‘.

Als snelle typering zou ik de reeks geven ‘humoristisch én inhoudelijk’. Is het lastig om de goede balans te vinden tussen de lach en het historische feit?

Het mooiste vind ik als de scène op beide fronten slaagt, op ‘lering‘ en ‘vermaeck’ niveau. Ik vind niets leukers dan een heel ingewikkeld historisch moment, zoals de Cubacrisis of het Verdrag van Versailles, waar bibliotheken over vol geschreven zijn, samen te vatten en satirisch te interpreteren binnen 2 minuten, en ook nog grappig. Zoals de scène waarin Koningin Wilhelmina het land verlaat, die scène is heel serieus en informatief, maar tegelijkertijd ook een slapstickscène met een ober die tussen de bominslagen door balanceert met schalen en glazen. Het moet dus altijd grappig en boeiend tegelijk zijn, voor kinderen zowel als voor volwassenen. Dat is wat een ‘welkom’-scène moet zijn.

Fragment uit ‘Welkom in de jaren 20 en 30’. © Lisanne Boon

Op 8 september start bij de NTR (17.50 uur op Zapp, NPO 3) de nieuwe reeks. Wat zijn de belangrijkste gebeurtenissen die voorbij komen?

Teveel op om te noemen! Het Verdrag van Versailles, de mislukte revolutie van Troelstra, Kaiser Wilhelm II in Doorn, Charles Lindbergh, de Spaanse griep, Einsteins relativiteitstheorie, de beurskrach, de Synode van Assen, de verloving van Juliana en Bernhard, het Jordaanoproer, München 1938, het Molotov-Ribbentrop pact, Wilhelmina naar Londen en nog veel meer.

Professor Piet de Rooij is betrokken als wetenschappelijk adviseur. Kun je iets vertellen over zijn rol?

‘De spannendste brokken om in te bijten waren de scènes in de aanloop naar de oorlog’

Prof. dr. Piet de Rooij las alle scènes in de eerste, en in de laatste versie. Hij reageert dus op wat ik schrijf, geflankeerd door Lizzy van Winsen, redacteur bij ‘ onze grote broer’, de documentaireserie ‘Een bezeten wereld’ die tegelijkertijd wordt gemaakt. Ik heb intussen een fantastisch gezelschap aan historici versleten, zoals Maarten Prak (Gouden Eeuw, 80-jarige oorlog), Fik Meijer (Romeinen), Niek van Sas (19e eeuw) en nu dus Piet de Rooij. De volgende serie gaat over de Middeleeuwen, een lang gekoesterde wens van mij.

Deze serie over de jaren 20 en 30 sluit aan bij de documentaireserie ‘Een bezeten wereld. Nederland tussen de oorlogen’. Wat waren voor jou de uitdagingen bij het maken van de nieuwe reeks?

Bij deze serie heb ik voor het eerst in elke aflevering een nieuw lied geschreven en gecomponeerd, over o.a. het Jordaanoproer, de automobiel en kinderziektes (kinderen in pyjama die verlangen naar een vaccin, dat er nog niet is). Dat was de uitdaging. Maar de spannendste brokken om in te bijten waren de scènes in de aanloop naar de oorlog – die momenten en personen voelen nog altijd actueel.

Fragment uit 'Welkom in de jaren 20 en 30' © Robbert-Jan van der Does
Fragment uit ‘Welkom in de jaren 20 en 30’ © Robbert-Jan van der Does

Kun je je voorstellen dat je ook ooit een reeks ‘Welkom in de Tweede Wereldoorlog’ zou maken?

Over de Tweede Wereldoorlog zou ik nooit een Welkom-serie willen maken. Anne Frank, de holocaust, onderduikers, de tirannie, daar blijf ik van af. Ik zou het respectloos vinden om over die thema’s vrolijke, educatieve scènes te maken, ik zou het niet kunnen. In deze serie over het interbellum heb ik wel scènes met Mussert en Hitler, o.a. over het Verdrag van München en het Molotov-Ribbentrop pact, maar dat speelt allemaal vóór de oorlog, dus dat vind ik wel kunnen en zinvol.

~ Lilian Visser

Ook interessant: Interbellum (1919-1939) – Periode tussen twee oorlogen
…of: 13 in de Oorlog – televisieserie

‘Welkom in de jaren 20 en 30’ is vanaf 8 september om 17.50 uur te zien bij de NTR op Zapp (NPO). Afleveringen van ‘Een bezeten wereld. Nederland tussen de oorlogen’ worden zes weken lang iedere vrijdag om 21.05 uur uitgezonden op NPO 2.

Archiefstukken:

Meer tips ➱

Verder speuren:

Bekijk ook onze uitgebreide onderwerpenlijst of het personenregister