De Japanse minister van Buitenlandse Zaken, Katsuya Okada, heeft maandag namens Japan excuses aangeboden voor de manier waarop Amerikaanse krijgsgevangenen tijdens de Tweede Wereldoorlog werden behandeld.

Een van de Amerikaanse gasten, de 90-jarige Lester Tenney, overleefde tijdens de oorlog de beruchte Dodenmars van Bataan. Deze vond plaats in 1942 in de Filipijnen nadat de Slag om Bataan voor de geallieerden negatief was verlopen. De Japanners dwongen hierna tienduizenden krijgsgevangenen naar kampen voor krijgsgevangenen te lopen. Duizenden van de gevangenen kwamen hierbij om het leven.
Names de groep Amerikanen gaf Tenney aan blij te zijn met de Japanse excuses. Wel gaf hij aan dat de voormalig krijgsgevangenen nog altijd wachten op excuses van Japanse bedrijven waar ze tijdens de oorlog voor moesten werken.
De voormalige krijgsgevangenen reizen de komende de dagen door Japan en zullen ook bezoeken brengen aan Japanse bedrijven waar tijdens de oorlog krijgsgevangenen dwangarbeid verrichtten.
Nationaal Ereveld Loenen – Erebegraafplaats
De hongerwinter in aquarel
Heinz Guderian – Hitlers pantsergeneraal en architect van de Blitzkrieg
Tomoyuki Yamashita (1885-1946) – “De tijger van Malakka”