///

Station Amsterdam Centraal, de toegangspoort van Amsterdam

De bouw en ontwikkeling van het Centraal Station van Amsterdam beïnvloedt de stad en andersom. De niet meer weg te denken toegangspoort tot het centrum van de stad is vanaf de oplevering van het door Pierre Cuypers ontworpen gebouw in 1889 een gezichtsbepalend vervoersknooppunt. In de afgelopen honderddrieëndertig jaar is er veel veranderd in en rond het station.

/

De Witkar – Auto’s delen in de jaren zeventig

De zogeheten Witkar, een kleine elektrische auto die gedeeld kon worden met andere gebruikers en in 1972 in Amsterdam werd geïntroduceerd, was zijn tijd ver vooruit. Een doorslaand succes werd het milieuvriendelijke wagentje echter niet…

Een project van provo Luud Schimmelpenninck
1
//

Guernica in Amsterdam

Een jammerklacht tegen terreur, dat is waar het doek Guernica voor staat. Het gigantische werk van Pablo Picasso werd gemaakt naar aanleiding van het bombardement op een Baskisch stadje tijdens de Spaanse Burgeroorlog.

‘Picasso: zelfbedrog en lust tot mystificatie van publiek’
/

Bombardement op de Sicherheitsdienst in Amsterdam (1944)

De Royal Air Force én de Nederlandse regering in Londen weigerden in 1944 tot viermaal toe het bombardement op de Sicherheitsdienst in de Amsterdamse Euterpestraat te laten uitvoeren. Men vreesde een groot aantal bomtreffers in de omliggende woonwijk. Maar ‘deze rem werd door Zijne Koninklijke Hoogheid weggenomen’. Hoe Bernhard dit grotendeels mislukte, 54 burgerslachtoffers kostende, bombardement heeft weten door te

Aanval alleen voor burgers fataal
1
/

Het gevecht om het Open Havenfront van Amsterdam

In 1842 beschikt Amsterdam over twee stations. Een aan de westkant, het begin van de spoorlijn naar Haarlem en een aan de zuidoostkant van waaruit de treinen vertrekken richting Utrecht. In 1860 komt de Wet op de Staatsspoorwegen tot stand die voorziet in de aanleg van een lijn van Den Helder naar Amsterdam. Deze drie lijnen dienen op een of

//

Lief en leed in het Artis van toen en nu

In ‘De oppasser’ schrijft Van Tol afwisselend over zijn eigen ervaringen in Artis en over die van enkele inspirerende collega’s die een grote invloed hadden op ontwikkelingen in de dierentuin, de zoölogie en natuureducatie in Nederland. Ook wordt door hem ingegaan op de ontstaansgeschiedenis van Artis. Het was in 1838 toen de sociëteit Natura Artis Magistra werd opgericht.

Recensie van ‘De oppasser’ van Job van Tol
1 2 3 17