Toen de Poolse musicus Adam Kopyciński in 1941 gevangen zat in Auschwitz, schreef hij een wiegelied met de titel Kołysanka. Kopyciński maakte deel uit van een van de kamporkesten. Recent is het werk voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog uitgevoerd.
De compositie werd enige tijd geleden ontdekt door de Britse muziekwetenschapper Leo Geyer, die onderzoek doet naar orkesten in Auschwitz. De muziek in het kamp diende meestal om marsritmes te spelen, en er was weinig ruimte voor persoonlijke artistieke expressie. Desondanks componeerde Kopyciński, die ook enige tijd dirigent was van het orkest, tijdens zijn gevangenschap een wiegelied. Dergelijke liedjes worden vaak gezongen om baby’s of jonge kinderen in slaap te sussen. Het is niet bekend of het stuk ooit in Auschwitz is uitgevoerd, mogelijk gebeurde dit in het geheim.
Dilemma’s
Als leider van het kamporkest stond Kopyciński geregeld voor grote dilemma’s. Als een gevangene auditie deed, wist hij dat de kans groot was dat een afwijzing voor die persoon de dood betekende. Adam Kopyciński overleefde de oorlog en werd later operadirecteur in Polen. Hij overleed in 1982.
De opvoering van het wiegelied maakt deel uit van een groter project, getiteld Orkiestry Auschwitz, waarmee Geyer oude partituren uit het concentratiekamp nieuw leven inblaast. De onderzoeker is van plan Kołysanka, samen met andere stukken uit Auschwitz, te gebruiken voor een operaballet over de kamporkesten. Deze productie moet volgend jaar in première gaan, in het kader van tachtig jaar bevrijding van Auschwitz.
Het slaapliedje
De uitvoering van ‘Kołysanka’ is sinds deze week te beluisteren via YouTube. Het stuk wordt gespeeld door de bekende Brits-Poolse pianist Mateusz Borowiak:
Bronnen ▼
-https://tvn24.pl/kultura-i-styl/napisana-w-kl-auschwitz-i-odtworzona-po-latach-kolysanka-adama-kopycinskiego-premiera-w-sieci-st8146577