//

Fries Museum verwerft portret Anna van Hannover

Prinses van oranje
Bernardus Accama, Anna van Hannover, prinses van Oranje, 1736, collectie Fries Museum
Bernardus Accama, Anna van Hannover, prinses van Oranje, 1736, collectie Fries Museum (detail)

Het Fries Museum heeft een schilderij aangekocht van Bernardus Accama via het veilinghuis Bonhams in Londen. Het gaat om een portret van Anna van Hannover uit 1736, twee jaar na haar huwelijk met Willem Karel Hendrik Friso (Willem IV), prins van Oranje. Het doek toont de jonge Engelse prinses als ze nog maar net in Leeuwarden woont.

In 1714 werd George I koning van Groot-Brittannië. Samen met zijn zoon, schoondochter en kleindochters verhuisde hij van Hannover, waar hij keurvorst was, naar Londen. Tijdens zijn doorreis door Nederland ontving Maria Louise van Hessen-Kassel het gezelschap op Paleis Het Loo. Beide families voelden wel iets voor een toekomstige huwelijksverbintenis tussen de ‘Hanoverians’ en de Oranje-Nassaus. Het duurde nog een aantal jaar tot Maria Louise officieel om de hand vroeg van Anna, de oudste kleindochter van George I, voor haar zoon Willem IV.

In 1734 waren de onderhandelingen voltooid en trad Anna van Hannover in het huwelijk met de stadhouder van de Republiek der Verenigde Nederlanden. Na hun huwelijk in Londen woonde het prinselijke paar in Leeuwarden en vanaf 1747 in Den Haag. Anna stond bekend als intelligent, sprak vier talen vloeiend en was zeer muzikaal. Volgens Georg Friedrich Händel was ze zijn meest veelbelovende leerling. Ze had interesse in bestuurlijke en staatsaangelegenheden en adviseerde haar man tot zijn dood in 1751. Als regentes nam ze vervolgens de taken van haar kleuterzoon waar tot haar eigen dood in 1759.

Bernardus Accama, Anna van Hannover, prinses van Oranje, 1736, collectie Fries Museum
Bernardus Accama, Anna van Hannover, prinses van Oranje, 1736, collectie Fries Museum

Moeilijke periode

De Friese Bernardus Accama schilderde veelvuldig voor het Friese hof. Het aangekochte werk laat de jonge echtgenote van de Friese stadhouder zien in een rode jurk met damasten bladmotief en met kant versierde cornetmuts. Volgens het Fries Museum maakte de prinses een moeilijke periode door.

“Anna moest erg wennen aan de overgang van metropool Londen naar het rustige Leeuwarden en ze kreeg in datzelfde jaar een dochter die bij de geboorte overleed.”

Het intieme werk staat wat het museum betreft in groot contrast met een later portret van schilder Johann Valentin Tischbein. Tischbein maakte twee levensgrote portretten met koninklijke allure van stadhouder Willem IV en zijn Engelse echtgenote in de periode dat zij in Den Haag woonden. De staatsieportretten werden in 1881 door Koning Willem III aan het Fries Genootschap geschonken, met als bestemming het Fries Museum, en zijn sinds juni 2020 te bewonderen in de vaste presentatie rondom Maria Louise van Hessen-Kassel in het Princessehof in Leeuwarden.

Het verworven schilderij is van 11 september 2021 t/m 9 januari 2022 in het Fries Museum, in de tentoonstelling Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery

Nooit uitgelezen

Historiek is uw online geschiedenismagazine. Ons archief bevat duizenden artikelen. Bekijk hier onze alfabetische onderwerplijst en blijf lezen. Of bekijk onze tips op de voorpagina.

Meer informatie of samenwerken? Klik dan hier. Heeft u zelf een artikel dat u wilt publiceren, mail ons dan.

Doorzoek ons archief: