Twee gestolen Van Goghs na 14 jaar terug in Amsterdam

2 minuten leestijd
Het feestelijke onthaal van Van Goghs 'Zeegezicht bij Scheveningen' en 'Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen' door de museumdirecteuren en vertegenwoordigers van de Italiaanse en Nederlandse autoriteiten. ©foto: Jan-Kees Steenman.
Het feestelijke onthaal van Van Goghs 'Zeegezicht bij Scheveningen' en 'Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen' door de museumdirecteuren en vertegenwoordigers van de Italiaanse en Nederlandse autoriteiten. ©foto: Jan-Kees Steenman.

Na veertien jaar keren twee gestolen schilderijen van Vincent van Gogh terug naar het Van Gogh Museum. Het gaat om de werken Zeegezicht bij Scheveningen (1882) en Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen (1884/85). De schilderijen werden vorig jaar teruggevonden in Napels.

Dat de werken weer terecht zijn is te danken aan een grootscheeps onderzoek georganiseerde criminaliteit dat vorig jaar werd uitgevoerd in opdracht van het Italiaans Openbaar Ministerie. De twee schilderijen zijn tot en met 26 februari nog te zien in Museo di Capodimonte in Napels. Daarna komen ze naar het Van Gogh Museum waar ze vanaf 21 maart te zien zullen zijn.

Het Van Gogh Museum stelt dat de kunsthistorische waarde van de schilderijen groot is.

‘Zeegezicht bij Scheveningen’ is het enige schilderij in de museumcollectie uit Van Goghs periode in Den Haag (1881-1883). Het is één van de slechts twee zeegezichten die hij in zijn Nederlandse jaren schilderde en is een belangrijk voorbeeld van Van Goghs vroegste schilderstijl waarin hij zich al heel eigenzinnig toonde.”

Zeegezicht bij Scheveningen (1882)
Zeegezicht bij Scheveningen (1882)

Het museum over het andere schilderij:

‘Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen’ is een klein doek dat Van Gogh begin 1884 schilderde voor zijn moeder. Afgebeeld is de kerk van de Nederlands Hervormde Gemeente in het Brabantse Nuenen, waaraan Van Goghs vader verbonden was als predikant.”

Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen (1884-85)
Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen (1884-85)

In 1885, na de dood van zijn vader, nam Van Gogh dit doek opnieuw ter hand en voegde hij de kerkgangers op de voorgrond toe, waaronder vrouwen met een omslagdoek die gedragen werd in tijden van rouw. Mogelijk is dit een verwijzing naar de dood van zijn vader. Door de biografische lading heeft het schilderij een grote emotionele waarde.

Het Van Gogh Museum heeft geen andere schilderijen in de collectie waarop het kerkje is afgebeeld. Het is bovendien het enige schilderij in de collectie dat voorzien is van een origineel spieraam. Dit spieraam zit vol met verfresten omdat Van Gogh er waarschijnlijk zijn kwasten erop schoonmaakte.

Lees ook: Vincent van Gogh (1853-1890) – Zijn leven en werk
Overzicht van boeken over Van Gogh

Korte video over de terugkeer van de werken:

Recent gepubliceerd

Reageer

Abonneer
Stuur mij een e-mail bij
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Gratis geschiedenismagazine

Ontvang, net als ruim 53.000 anderen, iedere week de gratis nieuwsbrief van Historiek:
0
Reageren?x
×