Het Mondriaanhuis in Amersfoort heeft negen vroege schilderijen en tekeningen van Piet Mondriaan verworven. Het museum had de werken, die dateren uit de periode 1899-1908, al ruim tien jaar in langdurig bruikleen van een erfgenaam van kunstverzamelaar dr. J.F.S. Esser. De aankoop is mede mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt en de gemeente Amersfoort.
Na overlijden van de eigenaar probeerde het museum de werken voor het museum te behouden. Na intensief contact met de erfgenamen zijn de vroege Mondriaans uiteindelijk verkocht aan de Amersfoortse culturele instelling. Op verzoek van de erfgenamen is bepaald dat de aankoopsom niet bekend wordt gemaakt. De aanwinsten zijn vanaf 15 februari te zien in het museum.
De negen aangekochte werken:
- Geïsoleerde boom aan het Gein (olieverfschets I), Olieverf op doek, 1906-1907
- Boerenhoeve, Olieverf op doek 1905
- Opklapbrug in een weiland, Olieverf op doek, 1903
- Boerderij aan het Gein geflankeerd door hoge bomen, Olieverf op doek, 1906-1907
- Baggermolen op de Amstel bij de Omval, Olieverf op karton, 1906-1907
- Knotwilgen aan een sloot buiten Amsterdam, Aquarel, 1905
- De Lappenbrink, gezicht op de Nieuwstraat, Zwart- en kleurkrijt op papier, 1899
- De Lappenbrink, gezicht op de Meddosestraat, Zwart- en kleurkrijt op papier, 1899
- Chrysanthemum bloem, Houtskool op papier, 1908
De in Amersfoort geboren Piet Mondriaan leerde op jonge leeftijd tekenen en schilderen van zijn vader en oom. Na zijn lerarenopleiding handtekenen verhuisde hij in 1892 naar Amsterdam en studeerde hij aan de Rijksacademie. Het Mondriaanhuis:
“Zijn vroege werk, rond 1900, is nog figuratief en ambachtelijk, al zijn er al wel tekenen van vernieuwing te zien. Zijn onderwerpkeuze is traditioneel: boerderijen, landschappen, dorpsgezichten, bloemen en portretten. Pas na zijn vertrek naar Parijs in 1911 zien we een omslag naar meer abstract werk.”
Collectie Esser
Huisarts, plastisch chirurg en zakenman J.F.S. Esser bracht in de jaren 1906-1912 een aanzienlijke kunstverzameling bijeen. Dit onder meer dankzij het feit dat bekende schilders als Jan Sluijters en George Hendrik Breitner tot zijn patiëntenkring behoorden. Via hen kwam Esser ook met andere jonge kunstenaars in contact, waaronder Piet Mondriaan. Op het hoogtepunt bestond zijn verzameling uit achthonderd werken, waarvan tachtig van Mondriaan. Na Essers dood werd de collectie die resteerde, een deel van de verzameling liet de arts namelijk al in 1919 veilen, verdeeld over zijn erfgenamen.