Tom Holland is één van de succesvolste auteurs als het gaat om de oudheid, met name Rome. Recent verscheen van zijn hand het boek Pax, oorlog en vrede in het gouden tijdperk van Rome, het derde deel van een trilogie over het einde van de Romeinse republiek en het begin van het keizerrijk. De eerdere delen zijn Rubicon en Dynastie.
In 'Wijn als een Romein, een reis naar de oorsprong van de wijn' beschrijven Fik Meijer en Ilja Gort de geschiedenis van de wijn, van de oorsprong in de gebieden rond de Kaukasus via Griekenland tot (met name) de wijncultuur in Rome en de Romeinse wereld.
Op de Markt van Tongeren, vlakbij het onvolprezen Gallo-Romeins Museum, staat het standbeeld van Ambiorix, de Oude Belg die het in 57 voor Christus opnam tegen Julius Caesar. De flink besnorde leider van de stam der Eburonen tuurt krijgshaftig in de verte en is het symbool geworden van de Belgen die, volgens Caesar, van alle Galliërs de dappersten waren.
Leiden noemt zich Lugdunum Batavorum. Waarom? Op basis van de traditionele interpretatie van de Peutingerkaart. Volgens Joep Rozemeyer klopt die interpretatie niet en is Lugdunum in werkelijkheid Gent.
In ‘De Romeinse heerbaan: de oudste weg door de Lage Landen’ breekt historicus Robert Nouwen een lans voor de bescherming van wat hij de oudste weg door de Lage Landen noemt. Van de Noord-Franse kuststad Boulogne-sur-Mer naar de Rijnstad Keulen liep vroeger een Romeinse heerbaan die een sleutelrol speelde in het noorden van het Romeinse Rijk.
In Pompeii is het grootste deel van de stad blootgelegd in de loop van de negentiende eeuw. Er waren professionele kunsthistorici bij betrokken, maar ook tientallen arbeiders, classici, bouwkundigen en natuurlijk tekenaars, zoals de gebroeders Fausto en Felice Niccolini.
Er zijn weinig antieke auteurs die je zó kunt lezen, als het ware voor de vuist weg. De Romeinse biograaf Suetonius is er een, de Griekse onderzoeker Herodotos is een andere. Caesars Oorlog in Gallië is ook zo’n tekst.
De Romeinse consul, censor en grootgrondbezitter Cato de Oude (234-149 v.Chr.) publiceerde rond 160 voor Christus het werkje De Agri Cultura (‘Over de landbouw’).
Begin mei van dit jaar kapittelde bisschop Eijk zijn superieur, paus Franciscus, vanwege ‘afvalligheid van de waarheid’. Aanleiding voor de zware beschuldiging was de instemming van de paus met het besluit van de Duitse bisschoppen om met een katholieke partner getrouwde protestanten toe te laten tot de eucharistie. De paus zou daarmee leer en praktijk van het katholicisme schenden. Als
Het visioen van keizer Constantijn de Grote in 312 is een van de bekendste christelijke legenden. Hoe ontstond de legende en hoe moet deze geïnterpreteerd worden?
Als ooggetuige registreerde Herodianus (170-240) de grote gebeurtenissen van zijn tijd en gaf zo een bijzonder beeld van het Romeinse rijk in de derde eeuw.