Een ets van de zeventiende-eeuwse kunstenaar Hercules Segers die in de collectie van het Rijksmuseum wordt bewaard onder de titel Gezicht op Amersfoort, blijkt in werkelijkheid een gespiegeld gezicht op Rhenen te tonen. Dat meldt het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis.
RKD-conservator historische topografie Laurens Schoemaker deed recent onderzoek naar de ets uit 1628. In een recent verschenen artikel in het tijdschrift Oud Holland vertelt hij dat de prent al vanaf het begin van de twintigste eeuw bekend stond als een gezicht op Rhenen. Het RKD:
“Na een langdurige lobby van een Amersfoortse drukker, waarbij zelfs de burgemeesters van beide steden een rol speelden, werd de titel in 1966 ten onrechte gewijzigd in Gezicht op Amersfoort.”
In het verleden zijn stadsgezichten van Rhenen en Amersfoort wel vaker met elkaar verwisseld. Dit met name vanwege de uiterlijke overeenkomst tussen de Rhenense Cuneratoren en de Amersfoortse Onze Lieve Vrouwetoren. Schoemaker stelt nu vast dat Hercules Segers Rhenen afbeeldde in plaats van Amersfoort. De Amsterdamse schilder en graficus legde de stad vast vanaf een relatief hoge positie op de zuidelijke helling van de Utrechtse Heuvelrug, vlakbij het huidige treinstation van Rhenen. Op de ets zijn onder meer de Cuneratoren, de middeleeuwse Bergpoort en enkele molens te herkennen.
Volgens Schoemaker vertoont de ets grote gelijkenissen met een prent die Segers rond dezelfde tijd van Wageningen maakte.
Ook interessant: Hercules Segers – Een invloedrijk kunstenaar
Boek: In de ban van Hercules Segers