Het Zuiderzeemuseum in Enhuizen heeft het schilderij ‘Een bezoek aan het Louvre, Parijs’ van Johannes Marius ten Kate (1859-1896) verworven. Het schilderij is in 1881 gemaakt en was niet eerder in het publieke domein te zien.
Het schilderij is vervaardigd met olieverf op paneel met een afmeting van 75 bij 50 centimeter. Het laat zien hoe er eind negentiende eeuw al spelenderwijs naar de klederdracht werd gekeken. De twee jonge vrouwen in Volendamse klederdracht staand naast het topstuk ‘De Venus van Milo’ uit de Louvre collectie geven het geheel wat het Zuiderzeemuseum betreft een geestige tegenstelling.
“Het beeld staat symbool voor eeuwige schoonheid. Wellicht gaat het hier om een vergelijking tussen Eeuwige schoonheid en Hollandse schoonheid uit Volendam. Dit dorp was rond 1880 in opkomst bij kunstenaars, die waren getipt door de Franse schrijver Henri Havard, die in 1873 het dorp met de klederdracht als exotisch bestempelde. Een bijzonder detail is, dat de man met baard rechts van de ‘Venus van Milo’ meer oog heeft voor de twee Volendammer dames dan voor het beroemde marmeren beeld. Zo te zien is het een kunstenaar, die middels een schetsje probeert om de twee exotische schonen op papier vast te leggen. Is het een link naar het inmiddels door kunstenaars ontdekte Hollandse vissersdorp Volendam?”
Het Zuiderzeemuseum, dat werken verzameld om de Zuiderzeecultuur in beelden en verhalen vast te leggen, spreekt van een bijzondere aanvulling van de collectie. Het museum heeft nog enkele werken van Johannes Marius ten Kate, waaronder ‘Haven te Volendam’ (1895) en ‘Hooioogst op Marken’.
Johannes Marius ten Kate
Johannes Marius ten Kate stamde uit een kunstenaarsfamilie. Hij was de zoon van de romantische kunstschilder Mari ten Kate, van wie hij waarschijnlijk ook het vak keerde. In 1881 maakte Ten Kate een studiereis naar Parijs, waar hij onder invloed kwam van het impressionisme. Het is aannemelijk dat hij tijdens deze studiereis het Louvre, bezocht en daarbij kennis nam van de ‘Venus van Milo’ die het museum in 1880 had verworven.
Vanaf 1874 woonde en werkte Ten Kate in Den Haag. Meestal wordt hij gerekend tot de Haagse School, hoewel hij zijn romantische wortels nooit verloochende. Ten Kate overleed in 1896 op 36-jarige leeftijd. Zijn werk bevindt zich onder andere in de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag.