Rijksmuseum ontvangt geld voor onderzoek naar vrouwen in collectie

/
1 minuut leestijd
Installatie van Marie Bashkirtseff, Portret van de schoonzus van de kunstenaar, 1881.
Installatie van Marie Bashkirtseff, Portret van de schoonzus van de kunstenaar, 1881. (Rijksmuseum)

Het Rijksmuseum heeft van meerdere donateurs in totaal 300.000 euro ontvangen voor grootschalig onderzoek naar vrouwen in de collectie. Het museum gebruikt het geld voor oprichting van een Vrouwen van het Rijksmuseum Fonds. Op 8 maart, Internationale Vrouwendag, wordt dit fonds tijdens een internationaal symposium officieel gelanceerd.

De komende jaren wil het Rijksmuseum vrouwelijke makers en beschrijvingen in de museumcollectie inventariseren. Daarnaast is het de bedoeling “een meer evenwichtige representatie in de collectie en presentatie te bewerkstelligen”. Jenny Reynaerts, senior conservator beeldende kunst en voorzitter van het onderzoeksproject Vrouwen van het Rijksmuseum, geeft aan in beeld te willen krijgen hoeveel vrouwelijke makers de collectie precies bevat. Reynaerts:

‘Van schilderijen en sculpturen is dit inmiddels achterhaald, van de honderdduizenden werken op papier en kunstnijverheidsobjecten nog niet. En wie zijn de afgebeelde vrouwen en wat is hun aandeel in de Nederlandse geschiedenis? Vrouwen worden bijvoorbeeld nog steeds beschreven als echtgenote van.’

Ook de totstandkoming van de collectie en geschiedenis van het Rijksmuseum wordt onder de loep genomen door de vrouwelijke verzamelaars, opdrachtgevers, schenkers en medewerkers in kaart te brengen. Het onderzoek moet onder meer resulteren in het verrijken van informatie op zaal en online, nieuwe aanwinsten, tentoonstellingen, symposia en een boek.

Meer vrouwen

Het Rijksmuseum wil meer vrouwelijke verhalen vertellen. Recent is in dat kader bijvoorbeeld een werk van een van de vroegst bekende vrouwelijke schilders, Catharina van Hemessen, gerestaureerd om het permanent in het museum te kunnen tonen. Ook andere vrouwelijke kunstenaars worden toegevoegd aan de permanente opstelling, zoals Marie Bashkirtseffs portret van haar schoonzus (1881). Recent zijn een zelfportret van Charley Toorop (1933) en een set bronzen schaakstukken (1923-25) van Saar de Swart, beeldhouwer en groot mecenas van de Tachtigers, aangekocht.

Vorige verhaal

De wondere wereld van Adolf Born

Volgende verhaal

Louis-Léopold Boilly en zijn tijd

×