Een schilderij in het Louvre in Parijs is definitief toegeschreven aan de Nijmeegse schilder Johan Maelwael. Het gaat om het werk De drievuldigheid met laatste communie en marteling van St Denis. Vrijdag wordt de toekenning nader toegelicht tijdens de presentatie van het tweede deel van Maelwael Van Lymborch Studies, een wetenschappelijke boekenreeks over het middeleeuwse kunstenaarsgeslacht Maelwael-Van Lymborch.
Johan Maelwael, wordt beschouwd als een van de grondleggers van de Nederlandse schilderkunst. Hij was echter vooral in Frankrijk actief. Hij werd geboren in Nijmegen, werd hofschilder van de Bourgondische hertog Filips de Stoute en de best betaalde kunstenaar van zijn tijd.
Vijf panelen
In maart 1398 kreeg de kunstenaar vijf panelen hout om in opdracht van de Bourgondische hertog religieuze stukken te schilderen. Het Louvre hing dit paneel later op in de zaal die toegang biedt aan de Vlaamse- en de Franse Primitieven. Daarmee benadrukt het Parijse museum dat het kunstwerk aan het begin staat van de zowel de Zuid-en Noordnederlandse kunst als de Franse.
Op zowel het tekstbord bij het kunstwerk, als op de website van het Louvre, staat de naam Henri Bellechose als kunstenaar genoemd. Susie Nash, een gerenommeerd kunsthistoricus van het Courtauld Institute in Londen, heeft op basis van nauwkeurig bronnenonderzoek echter een aantal overtuigende bewijzen gevonden, waardoor zij concludeert dat Johan Maelwael de schilder is van De drievuldigheid met laatste communie en marteling van St Denis.
In het tweede deel van de Maelwael Van Lymborch Studies worden nog meer vondsten beschreven. Zo wordt een ander, kleiner schilderij in dezelfde Louvre-zaal eveneens aan Maelwael toegeschreven, op basis van het handschrift van de Nijmeegse schilder, waarmee hij pseudo-Arabisch schrift schildert. Een tot op heden onbekend getijdenboek blijkt verder afkomstig te zijn uit de bibliotheek van Jan van Berry en is geschilderd door medewerkers van de Van Lymborchs.