Vincent van Gogh en Edvard Munch

Ook ‘De Schreeuw’ te zien in Van Gogh Museum
3 minuten leestijd
Links: Edvard Munch, De schreeuw, 1893. Munchmuseum, Olso. Rechts: Vincent van Gogh, De brug van Trinquetaille, 1888. Privécollectie
Links: Edvard Munch, De schreeuw, 1893. Munchmuseum, Olso. Rechts: Vincent van Gogh, De brug van Trinquetaille, 1888. Privécollectie

Naar aanleiding van het herdenkingsjaar Van Gogh 2015 heeft het Van Gogh Museum in Amsterdam werk van Vincent van Gogh en Edvard Munch bijeengebracht. De tentoonstelling is vanaf aankomende vrijdag te bezoeken.

Centraal staan de raakvlakken in het werk van beide kunstenaars. Artistieke zielsverwanten, volgens het museum.

Hoewel Munch tien jaar jonger was dan Van Gogh, begonnen hun carrières vrijwel gelijktijdig in 1880. Beiden namen in hun geboorteland de naturalistische schilders met hun sentimentele onderwerpen en gedempte paletten tot voorbeeld.

Links: Edvard Munch, De schreeuw, 1893. Munchmuseum, Olso. Rechts: Vincent van Gogh, De brug van Trinquetaille, 1888. Privécollectie
Links: Edvard Munch, De schreeuw, 1893. Munchmuseum, Olso. Rechts: Vincent van Gogh, De brug van Trinquetaille, 1888. Privécollectie

Al snel begonnen de twee kunstenaars traditionele motieven op een heel persoonlijke manier te benaderen. De tentoonstelling Munch : Van Gogh start met deze vroege jaren. De werken De aardappeleters (Van Gogh) en Ochtend (Munch) zijn, aldus het museum, in hun “rauwe eerlijkheid” te zien.

“Deze werken stuitten destijds op onbegrip en beide mannen beseften dat zij op eigen bodem niet verder zouden komen. Ze trokken vlak na elkaar naar Parijs, dé plek waar het in die dagen allemaal gebeurde: het centrum van alles wat nieuw en modern was, de ontmoetingsplek voor de avant-garde waar nieuwe stromingen als impressionisme en pointillisme floreerden. Munch en Van Gogh experimenteerden gretig met nieuwe stijlen, om zo tot heel eigen kunstwerken te komen. Hun missie: het radicaal moderniseren van kunst, wars van iedere conventie.”

Links: Vincent van Gogh, Sterrennacht boven de Rhône, 1888, Musée d’Orsay, Parijs. Schenking van dhr. en mevr. Robert Kahn-Sriber ter nagedachtenis van dhr. en mevr. Fernand Moch, 1975. Rechts: Edvard Munch, Sterrennacht, 1922. Munchmuseum, Oslo
Links: Vincent van Gogh, Sterrennacht boven de Rhône, 1888, Musée d’Orsay, Parijs. Schenking van dhr. en mevr. Robert Kahn-Sriber ter nagedachtenis van dhr. en mevr. Fernand Moch, 1975. Rechts: Edvard Munch, Sterrennacht, 1922. Munchmuseum, Oslo
Links: Vincent van Gogh, Kreupelhout, 1889. Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting). Rechts: Edvard Munch, Lente in het iepenbos, ca. 1923. Munchmuseum, Oslo
Links: Vincent van Gogh, Kreupelhout, 1889. Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting). Rechts: Edvard Munch, Lente in het iepenbos, ca. 1923. Munchmuseum, Oslo

‘Op en top modern’

Volgens het museum voerden Munch en Van Gogh hun beeldmiddelen beide tot het extreme op, om het gevoel of idee achter hun kunst zo sterk mogelijk over te brengen

“Hun kleuren spatten van het doek, ze accentueerden vormen en lijnen, vereenvoudigden de realiteit. Ze zochten naar nieuwe perspectieven en uitsneden en legden grote nadruk op het gebruik van verf en andere materialen. Hierin gingen beiden tegen alle conventies in, op en top modern. Ondanks hun complexe technieken ziet het resultaat er vaak zo eenvoudig uit. Hun kunstwerken zijn heel toegankelijk maar tegelijkertijd ook zo complex, diep menselijk: ze raken hart én hoofd. Dit is precies wat Munch en Van Gogh zo bijzonder maakt.”

Dat veel kunstliefhebbers een relatie zien tussen de twee kunstenaars, blijkt wel uit het feit dat veel museumbezoekers in Amsterdam vragen waar De schreeuw te vinden is. Gedurende de looptijd van de tentoonstelling hoeven de suppoosten deze bezoekers niet teleur te stellen want ook een versie van het iconische werk van Munch maakt onderdeel uit van de expositie.

Links: Vincent van Gogh, Zelfportret als schilder, 1887-1888. Van Gogh Museum, Amsterdam. (Vincent van Gogh Stichting). Rechts: Edvard Munch, Zelfportret met palet, 1926. Privécollectie
Links: Vincent van Gogh, Zelfportret als schilder, 1887-1888. Van Gogh Museum, Amsterdam. (Vincent van Gogh Stichting). Rechts: Edvard Munch, Zelfportret met palet, 1926. Privécollectie
Links: Edvard Munch, Vruchtbaarheid, 1899-1900. Canica kunstcollectie, Oslo. Rechts: Vincent van Gogh, De zaaier, 1888. Van Gogh Museum, Amsterdam. (Vincent van Gogh Stichting)
Links: Edvard Munch, Vruchtbaarheid, 1899-1900. Canica kunstcollectie, Oslo. Rechts: Vincent van Gogh, De zaaier, 1888. Van Gogh Museum, Amsterdam. (Vincent van Gogh Stichting)

Topstukken

Er zijn straks meer zeldzame topstukken in het museum te bewonderen waaronder Het zieke kind en Madonna van Munch en Sterrennacht boven de Rhône, Patience Escalier (‘De boer’) en De brug van Trinquetaille van Vincent van Gogh.

In totaal worden er meer dan 100 kunstwerken geëxposeerd, circa 80 schilderijen en 30 werken op papier. De tentoonstelling is tot stand gekomen dankzij een samenwerking met het Munch Museum in Oslo en loopt van 25 september 2015 tot en met 17 januari 2016.

Boek bij de tentoonstelling: Munch – Van Gogh

Recent gepubliceerd

Reageer

Abonneer
Stuur mij een e-mail bij
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Gratis geschiedenismagazine

Ontvang, net als ruim 54.000 anderen, iedere week de gratis nieuwsbrief van Historiek:
0
Reageren?x
×