In de Zuid-Indiase deelstaat Kerala weet ieder schoolkind wie de roemruchte VOC-bevelhebber Eustache de Lannoy was. Er staat niet voor niks een gedenkzuil voor hem. In zijn moederland kent niemand hem. Het is in India een van de vele ‘aandenkens’ aan de VOC, die er eeuwenlang talrijke handelsvestigingen bezat.
Niet alleen George Harrison, maar het hele collectieve brein van de Beatles kreeg in de loop van 1968 steeds meer het gevoel dat het leven toch ook nog iets anders te bieden moest hebben dan wereldroem, grote rijkdom, luxevilla’s en speeltjes bij de vleet.
Lex Veldhoen ontdekte in 2011 een uniek, eeuwenoud, maar vrijwel onbekend fenomeen in de Indiase samenleving: Ghotuls. Dit is een sterk afwijkende jeugdcultuur met gemeenschappelijke (slaap)ruimten voor de jongeren bij lokale volkeren in India, ook wel adivasi genoemd.
‘Ik word misschien niet opnieuw geboren, maar als dat wel het geval is, word ik graag geboren in een scavengers-familie, zodat ik hen kan verlichten bij hun onmenselijke, ongezonde werk; het moeten rondsjouwen met menselijke uitwerpselen.’ - Mahatma Gandhi
Er gaan geruchten dat India van plan is de landsnaam te veranderen. In de toekomst zou het land mogelijk Bharat genoemd moeten worden. Recent verstuurde het land in ieder geval een uitnodiging voor een diner ter gelegenheid van de G20-top in New Delhi. Die werd door president Droupadi Murmu niet ondertekend met de gebruikelijke titel 'president van India' maar met
Twee kwesties zorgden steeds weer voor verdeeldheid binnen het Indiase nationalisme. De eerste had met de middelen te maken. Met welke middelen moesten de nationalisten hun doel – de hervorming en later het einde van de Britse heerschappij – nastreven? Het tweede twistpunt ging over identiteit.
In 1760 stond de wetenschappelijke wereld op zijn kop omdat men berekend had dat de planeet Venus zich in dat decennium tussen de aarde en de zon door zou gaan bewegen. Een zeldzaam fenomeen dat een zekere Guillaume Le Gentil (1725-1792) graag wilde bestuderen...
In India was de invloed van Mahatma Gandhi enorm. Hij agendeerde, mobiliseerde en normeerde. Hij inspireerde miljoenen. Maar er was ook kritiek. Sommige hindoes ergerden zich aan het feit dat Gandhi compromisloos opkwam voor de ‘outcasts’, de geminachte ‘kastelozen’. Anderen vonden die kritiek juist niet radicaal genoeg...
Het begrip ‘geweldloosheid’ is terug te vinden in alle Indische religies, maar Gandhi deed iets nieuws. Hij vond het middel niet alleen toepasbaar op het individu, maar ook op het sociaal-politieke domein. Dat was voor het eerst in de geschiedenis. Het bijzondere daarbij was dat de tegenstander niet als een ‘vijand’ werd gezien, maar als iemand die een gelijk belang