Vanaf ca. 1490 werden door enkele ondernemende drukkers in Frankrijk en met name in Parijs getijdenboeken gedrukt. Zeker tot 1530 werd het getijdenboek een regelrechte bestseller, met een aantal drukkers die zich in dit genre specialiseerden. Naast de ´gewone´ papieren exemplaren werden er voor de luxemarkt ook exemplaren op perkament gedrukt.
Philippe Pigouchet is een van de bekendste drukkers in Parijs aan het eind van de vijftiende en het begin van de zestiende eeuw (ca. 1488-1515). Hij werkte voor verschillende uitgevers, vooral voor Simon Vostre, die naast Antoine Vérard, de belangrijkste uitgever in die tijd in Parijs was. Deze samenwerking leverde onder meer een aantal rijk geïllustreerde getijdenboeken op, die een belangrijke rol in de geschiedenis van de drukkunst in Frankrijk speelden.
Pigouchet was een pionier in metaalgravures en dit getijdenboek is rijk met deze techniek geïllustreerd. Kenmerkend voor deze gravures is de ´manière criblée´ (`gestipte wijze): de zwarte achtergrond bezaaid met witte stippen. Het wereldse element gaat een rol spelen in de illustraties. Zo kregen de herders namen uit Franse mysteriespelen, waaronder Alison, Mahault, Gobin le Gai en le Beau Roger.
Het getijdenboek Heures à lusaige de Romme (1498) van Pigouchet wordt momenteel getoond in de Boekzaal van Museum Meermanno als onderdeel van een fraaie selectie van handgeschreven en gedrukte getijdenboeken. Deze kleine presentatie is tot eind februari te zien.