Het Drents Museum in Assen heeft recent het schilderij Portret van Lizzy Ansingh van de negentiende-eeuwse society-schilderes Thérèse Schwartze verworven. Schwartze wordt beschouwd als een van de belangrijkste en meest succesvolle vrouwelijke kunstenaars rond 1900. Ze portretteerde ook verschillende leden van de Nederlandse koninklijke familie
Thérèse Schwartze (1851-1918) verdiende als dochter van een kunstenaar na het overlijden van haar vader al op jonge leeftijd de kost voor het gezin waarin ze opgroeit. Ze schilderde talloze portretten van de elite en exposeerde in Europa en Amerika. Ze was een voorbeeld voor veel (vrouwelijke) kunstenaars, ook voor haar nichtje Lizzy Ansingh (1875-1959) die zelf ook ging schilderen en bekend werd als een van de ‘Amsterdamse Joffers’.
Schwartze schildert haar nichtje, die haar oogappel én beoogd opvolger was, verschillende malen en steeds op andere wijze. In tegenstelling tot de werken in opdracht, tonen de portretten van Schwartze’s familieleden volgens kenners een losheid in het schilderen. Het door het Drents Museum aangekochte portret toont Lizzy Ansingh als society-dame: gekleed in een gele avondjapon, een waaier losjes in de hand en met dansschoenen aan. Het werk maakte onderdeel uit van de nalatenschap van Ansingh. Na haar overlijden werd het schilderij in 1960 geveild bij Paul Brandt in Amsterdam.
Hoofdconservator Annemiek Rens is blij met de aanwinst:
‘Het was onze wens om Schwartze een sterkere positie in de collectie te geven. Het werk vormt een waardevolle aanvulling waarbij het eigenlijk gaat om twéé toonaangevende kunstenaars: Schwartze én Ansingh.’
Het schilderij is sinds deze week te zien in Assen. Het museum heeft nog een werk van Schwartze in de collectie: Vrouw met zonnebloemen. Op dit schilderij uit 1885 is de zus van de kunstenares (en de moeder van Lizzy Ansingh) te zien.