Dark
Light

Onbekend ‘koninklijk’ glas-in-loodraam naar Delft

1 minuut leestijd
Detail van het glas-in-loodraam - Museum Prinsenhof Delft
Detail van het glas-in-loodraam - Museum Prinsenhof Delft

Museum Prinsenhof Delft heeft een tot dusver onbekend, ‘koninklijk’ glas-in-loodraam van Max Nauta uit 1936 verworven op een veiling. Afgebeeld is de doop in 1584 van Frederik Hendrik, de jongste zoon van Willem van Oranje. Op het manshoge raam is moeder Louise de Coligny te zien met de jonggeborene op de arm.

Het betreft een fragment uit het veel grotere Vorstinnenraam aan de noordzijde van de Nieuwe Kerk in Delft en het gaat vermoedelijk om een proefversie. Vanwege de link met Delft spreekt Museum Prinsenhof van een aanwinst voor de stad. Daarnaast is het een “interessante aanvulling” op de deelcollectie glas van het museum. Die collectie bevat al enkele glas-in-loodramen gerelateerd aan Willem van Oranje, zoals een Glas-in-loodraam met medaillonportret van Willem van Oranje van Johan Hendrik Sikemeier uit 1934.

Het recent verworven glas-in-loodraam is inmiddels gerestaureerd en vanaf vandaag te zien in de vaste collectiepresentatie Willem van Oranje is hier!.

Max Nauta, Proefraam voor het Vorstinnenraam in de Nieuwe Kerk te Delft: Louise de Coligny met Frederik Hendrik op de arm, 1936, glas-in-lood, gebrandschilderd, Museum Prinsenhof Delft
Max Nauta, Proefraam voor het Vorstinnenraam in de Nieuwe Kerk te Delft: Louise de Coligny met Frederik Hendrik op de arm, 1936, glas-in-lood, gebrandschilderd, Museum Prinsenhof Delft

Moederliefde

De Nederlandse kunstenaar en glazenier Max Nauta (1896-1957) liet het raam maken bij de firma Schrier en De Ru in Haarlem. Zijn moeder en zijn vrouw, Lenie Nauta-Kettner, stonden model voor de twee hofdames die achter Louise de Coligny staan. Het bestaan van het raam was volgens het museum tot dusver onbekend. In de collectie van het Prinsenhof bevindt zich al wel een getekende voorstudie voor hetzelfde raamonderdeel. Deze is enkele jaren geleden geschonken aan het museum door nazaten van Nauta en wordt vier maanden lang naast de nieuwe aanwinst gepresenteerd.

Het zogenoemde Vorstinnenraam maakt onderdeel uit van een serie van zeven ramen die in 1936 door het Delftsche Vrouwencomité aan de Nieuwe Kerk zijn geschonken. Het raam symboliseert de moederliefde binnen het huis Oranje-Nassau.

 Max Nauta, Voorstudie voor het Vorstinnenraam in de Nieuwe Kerk te Delft: Louise de Coligny met Frederik Hendrik op de arm, circa 1936, verf op papier, Museum Prinsenhof Delft, Schenking collectie Willem ter Meulen
Max Nauta, Voorstudie voor het Vorstinnenraam in de Nieuwe Kerk te Delft: Louise de Coligny met Frederik Hendrik op de arm, circa 1936, verf op papier, Museum Prinsenhof Delft, Schenking collectie Willem ter Meulen
×