Vier jaar geleden kocht het Drents Museum het schilderij De Drentse Madonna van de Haagse School-kunstenaar Jozef Israëls aan. Recent heeft men een pentekening ontdekt die veel gelijkenissen vertoont met het schilderij van Israëls. Volgens een expert gaat het om een authentiek werk van de kunstenaar en is het een voorstudie voor het eerder aangekocht schilderij.
Het Drents Museum kocht de pentekening twee jaar geleden bij een klein veilinghuis. Het werd daar echter niet als voorstudie van het werk van Israël aangeboden. Het museum zag de gelijkenissen wel en liet de tekening uitgebreid onderzoeken door Israëls-expert Dieuwertje Dekkers. Zij keek onder meer naar de stilistische overeenkomsten en verschillen met andere schetsen en concludeerde dat het waarschijnlijk gaat om een voorstudie uit 1870.
Israëls maakte vaker schetsjes die hij pas later uitwerkte. Vermoed wordt dat de kunstenaar de signatuur pas na voltooiing en presentatie van het schilderij toevoegde. Achterop de tekening is een hele vluchtige schets te zien waar in ieder geval een vrouw en twee kinderen in te herkennen zijn. Het gezin lijkt zich in een interieur te bevinden. Er is volgens het museum een sterke verwantschap met de voorstelling op het schilderij Moederweelde in de collectie van het Rijksmuseum.
Zweeloo
Jozef Israëls werkte geregeld in Drenthe en maakte het schilderij waarschijnlijk in Zweeloo. Het vredige beeld van de moeder met het kind is een geliefd thema in de schilderkunst: Madonna met kind. Op de voorstudie en het schilderij van Israëls is een boerenvrouw in eenvoudige kleding met kind afgebeeld, omringd door een realistisch landschap. In het wapen van de provincie Drenthe en van Assen staat ook een Maria met kind op schoot afgebeeld.
Schets en schilderij van De Drentse Madonna zijn opgenomen in de tweede druk van de publicatie De schilders van Drenthe die vanaf begin maart verkrijgbaar is.
Boek: Jozef en Isaac Israëls