Dark
Light

Geschiedenisboeken- Pagina 16

Op deze pagina vindt u een overzicht van nieuwe geschiedenisboeken, met verwijzingen naar boekbesprekingen en interviews. Op Historiek verschijnen ook geregeld voorpublicaties en wekelijks geven we in de rubriek signalementen een overzicht van nieuw verschenen of besproken geschiedenisboeken. Een uitgebreid overzicht van geschiedenisboeken, gerangschikt per categorie vindt u op onze boekenwebsite.

Link: Aandacht voor uw boek op Historiek?
Zicht op Gieten - Foto: Wiki

Hoe God verdween uit Gieten

Trouw-redacteur Emiel Hakkenes groeide op in een gereformeerd gezin in het Drentse plattelandsdorp Gieten. Langzaam maar zeker verdween het geloof uit zijn leven. Hakkenes vroeg zich af hoe dit zo kwam. In God van de gewone mensen doet hij uitvoerig verslag van zijn speurtocht door de annalen van zijn gelovige voorgeslacht. En reflecteert hij op zijn eigen jeugd in Gieten
2 minuten leestijd
Heures à lusaige de Romme. Paris : pour Symon Vostre [par] Philippe Pigouchet, 22 augustus 1498.

Boek van de Maand: Getijdenboek uit 1498

Museum Meermanno ‘Boek van de Maand’ (december) Vanaf ca. 1490 werden door enkele ondernemende drukkers in Frankrijk en met name in Parijs getijdenboeken gedrukt. Zeker tot 1530 werd het getijdenboek een regelrechte bestseller, met een aantal drukkers die zich in dit genre specialiseerden. Naast de ´gewone´ papieren exemplaren werden er voor de luxemarkt ook exemplaren op perkament gedrukt. Philippe Pigouchet
1 minuut leestijd
Colosseum in Rome

Rome en het Nieuwe Testament

In het boek Rome en het Nieuwe Testament schetst theoloog en historicus Martin Heikoop de Romeinse context van het vroege christendom. Het boekje is vlot geschreven, maar het perspectief is – vanuit het oogpunt van de historicus – eenzijdig. Heikoop schrijft namelijk vooral als theoloog en niet als geschiedkundige.
1 minuut leestijd
Het fietsvraagstuk - Foto: stock.xchng

Het fietsvraagstuk

Na zijn huwelijk ontpopt schoenmaker Nicolaas, mijn overgrootvader, zich als nieuwe bekeerling algauw tot een spilfiguur in de gereformeerde kerk van het Oost-Groningse Stadskanaal. Hij wordt benoemd tot lid van een commissie die moet oordelen over een prangende kwestie: mag een arbeider uit het veen, voor wie een bezoek aan de kerkdienst een wandeling van algauw twee uur betekent, op
3 minuten leestijd
Obrechtkerk - cc

Otto van Rees en de Pietàkapel van de Obrechtkerk

Toen Otto van Rees in 1931 de opdracht voor de beschildering van de Pietàkapel van de Obrechtkerk in Amsterdam aannam, vormde het vertrekpunt van zijn ontwerp het aanwezige beeld dat naar verluidt uit een Frans atelier afkomstig was. In zijn eerste opzet koos hij blijkens een gouache voor een veelkleurige barok-geïnspireerde opzet met musicerende engelen in contrapost. Uiteindelijk besloot hij:
2 minuten leestijd
Incunabel na de restauratie

Gerestaureerde incunabel uit 1497

In 1908 meldde de Belgische verzamelaar V.A. de la Montagne dat hij een exemplaar had gekocht van een tot dan toe een onbekende druk van de Leidse drukker Hugo Janszoon van Woerden. Het boekje, dat ‘in wandalen handen was geweest’, was zwaar gehavend: sommige bladen ontbraken volledig, andere verkeerden in een beroerde staat, onder meer omdat de houtsneden er ruw
1 minuut leestijd
Plafond in het Alhambra - Foto: CC

Escher en de islam

De tekeningen en houtsnedes van de Friese grafische kunstenaar Maurits Cornelis Escher (1898-1972) zijn wereldberoemd. Vrijwel elke Nederlander kent zijn surrealistische prenten, maar ook in het buitenland wordt zijn werk bijzonder gewaardeerd. Zelf verbleef Escher twintig jaar van zijn leven in landen als Italië, Spanje en Frankrijk. Deze reizen leidden tot opmerkelijke buitenlandse invloeden op zijn werk.
2 minuten leestijd
De orgie in het Vaticaan in het Allerheiligenweekend van 1501 werd vereeuwigd door Henryk Siemiradzki. Het schilderij hangt in het Russisch museum in Sint Petersburg.

Boek over pausen sloopt fundamenten christendom

“Het christendom kon pas zegevieren doordat het heidense gewoonten en opvattingen aannam, het communisme prijsgaf (vrijwillige bijdragen voor de diaconie kwamen ervoor in de plaats), de slavernij liet voortbestaan en hierdoor z’n oorspronkelijke karakter verloochende. De christelijke gemeente of gemeenschap van gelovigen, die de kerk vormde, werd al in de eerste drie eeuwen gedomineerd door al dan niet celibatair levende
12 minuten leestijd

Gratis nieuwsbrief

Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief (51.552 actieve abonnees)


Donateurs ondersteunen ons project en dragen direct bij aan de uitbreiding van ons archief.

Meer informatie

×