De eerste Nederlandse druk van 'Eeuwige Schoonheid' van Ernst Gombrich dateert uit 1966, vorig jaar is de 25e druk verschenen en dat zegt iets over de waarde van dit boek. Natuurlijk zijn er de nodige toevoegingen en wijzigingen geweest in al die jaren.
Over weinig kunstenaars is zoveel geschreven als over Piet Mondriaan (1872-1944), maar pas aan het begin van dit jaar verscheen een allereerste biografie.
De groepsportretten in het boek vertellen beeldend het verhaal van de Gouden Eeuw: hoe de macht verdeeld werd, hoe de autoriteiten orde en gezag handhaafden, wat de basis was van het economische succes van de Republiek en welke sociale voorzieningen er voor de Nederlanders waren.
Recent onderzoek heeft aangetoond dat de Ottomaanse machthebbers, de sultans, en Ottomaanse kunstliefhebbers een belangrijke rol speelden in de culturele uitwisseling. Dit blijkt onder meer uit de ontwikkeling van sultanportretten aan het Ottomaanse hof.
Abraham en Sara, Jozef en zijn jaloerse broers, de gelijkenis van de verloren zoon: het zijn bekende personen en verhalen uit de Bijbel. Maar wie was Elisa en wat overkomt hem als hij achter de ploeg staat? In het boek Thuis in de Bijbel (WBooks) maakt de lezer via oude Hollandse schilderijen en prenten kennis, of opnieuw kennis met deze
Schattingen over de periode 1580-1800 gaan ervan uit dat er in de Nederlandse Republiek 50.000 tot 100.000 schilders actief waren, die tussen de vijf en tien miljoen schilderijen hebben geproduceerd. Deze uiterst productieve en kwalitatief hoogstaande stroming in de schilderkunst kennen we als de ‘Hollandse School’. Bij WBooks verscheen over dit thema het prachtige Het grote Gouden Eeuw boek. De
Als iemand zegt dat je kunst het best “in het echt” kunt bekijken, dan heeft die persoon natuurlijk gelijk. Sommige meesterwerken wil je per se van dichtbij bekijken. Dan wil je het reliëf van de verf zien om daarna weer een paar stappen achteruit te doen zodat je het werk weer in volle glorie kunt aanschouwen.
De tekeningen en houtsnedes van de Friese grafische kunstenaar Maurits Cornelis Escher (1898-1972) zijn wereldberoemd. Vrijwel elke Nederlander kent zijn surrealistische prenten, maar ook in het buitenland wordt zijn werk bijzonder gewaardeerd. Zelf verbleef Escher twintig jaar van zijn leven in landen als Italië, Spanje en Frankrijk. Deze reizen leidden tot opmerkelijke buitenlandse invloeden op zijn werk.