Delfts blauw, toonbeeld van Hollands welvaren in de Gouden Eeuw

2 minuten leestijd
Een breed assortiment Delftse borden en schotels – 18e eeuw – (Collectie Gemeentemuseum Den Haag - Foto: Erik en Petra Hesmerg)
Een breed assortiment Delftse borden en schotels – 18e eeuw – (Collectie Gemeentemuseum Den Haag - Foto: Erik en Petra Hesmerg)

Het Gemeentemuseum in Den Haag beschikt over een grote collectie Delfts aardewerk. In de nieuwe vaste presentatie Het wonder van Delfts blauw toont het museum een groot aantal topstukken. Van oude tulpenvazen tot een Nijntje spaarpot.

Nijntje spaarpot, ontwerp: Dick Bruna – Collectie Gemeentemuseum Den Haag
Delfts blauw wordt wel gezien als hét toonbeeld van Hollands welvaren in de Gouden Eeuw maar het is helemaal niet zo vaak te zien in musea. Het Gemeentemuseum in Den Haag heeft daarom besloten in een vaste presentatie aandacht te besteden aan de geschiedenis van vier eeuwen Delfts aardewerk.

Delfts ‘porceleyn’

De Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) liet de Nederlanders vanaf het begin van de zeventiende eeuw kennismaken met oosters porselein. De glans, decoraties en exotische vormen spraken tot de verbeelding, maar alleen de welgestelde burgers konden het zich veroorloven om de Chinese producten aan te schaffen.

De Delftse aardewerkindustrie zag dit als een uitdaging en streefde ernaar om de uiterlijke kenmerken van het porselein zo dicht mogelijk te benaderen. Met succes. Het ´Delfts blauw´ werd na enige tijd wereldwijd gezien als het beste alternatief voor het echte (export)porselein. Men sprak zelfs over Delfts ‘porceleyn’. Rond 1660, toen Vermeer zijn beroemde schilderij Gezicht op Delft vervaardigde, telde Delft vele plateelbakkerijen. In de late zeventiende en vroege achttiende eeuw was Delft de wereldleider van het zogenaamde tinglazuuraardewerk.

In de presentatie Het wonder van Delfts blauw geeft het gemeentemuseum een beeld van de Delftse aardewerknijverheid door de eeuwen heen. Het museum:

Dat is niet alleen interessant voor een breed publiek uit eigen land, maar ook voor toeristen. In de stijlkamers is te zien dat het felbegeerde oosterse porselein grote impact had op de Hollandse wooncultuur. De verscheidenheid aan gebruiks- en siervoorwerpen was enorm en deze voorwerpen konden destijds zowel van Delfts aardewerk als van Chinees porselein zijn vervaardigd. In het achttiende-eeuwse interieur kwam dit naast en door elkaar voor.

Een selectie Delfste bloemenhouders, 1690-1740 – Collectie Gemeentemuseum Den Haag

Het museum laat ook zien dat het Delftse aardewerk nog altijd tot de verbeelding spreekt en door kunstenaars wordt gebruikt. Zo is er bijvoorbeeld een Nijntje spaarpot te zien en daarnaast is er een installatie die aantoont dat hedendaagse ontwerpers zich geregeld laten inspireren door de voorbeelden van weleer. Naar aanleiding van de presentatie is er een boek uitgebracht: Het wonder van Delfts blauw.

Boek: Het wonder van Delfts blauw

Historiek is een onafhankelijk online geschiedenismagazine voor een breed publiek. We willen geschiedenis en actualiteit met elkaar verbinden en geschiedenisverhalen gratis toegankelijk maken. Steun ons werk

Recent gepubliceerd

Reageer

Abonneer
Stuur mij een e-mail bij
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Gratis geschiedenismagazine

Ontvang, net als ruim 54.000 anderen, iedere week de gratis nieuwsbrief van Historiek:
0
Reageren?x
×