Dordrechts Museum verwerft bijzonder ‘babbelstuk’

Schilderij van Abraham van Strij (1753-1826)
1 minuut leestijd
Abraham van Strij, Portret van Hendrik Weymans en zijn familie, 1816, paneel, 70,5 x 85 cm, Dordrechts Museum
Abraham van Strij, Portret van Hendrik Weymans en zijn familie, 1816, paneel, 70,5 x 85 cm, Dordrechts Museum

Het Dordrechts Museum heeft een sleutelstuk uit het oeuvre van Abraham van Strij (1753-1826) aan de collectie toegevoegd. Het gaat om het goed bewaard gebleven Portret van Hendrik Weymans en zijn familie uit 1816. Een zogenaamd ‘babbelstuk’.

Volgens het museum toont het schilderij de kwaliteiten van de Dordtse schilder als portrettist én genre- of interieurschilder. Het werk van de gebroeders Abraham en Jacob van Strij vormt een zwaartepunt in de collectie van het Dordrechts Museum.

Van Abraham van Strij heeft het museum onder meer genrestukken, portretten, behangsels, decoratief schilderwerk en een stilleven in de collectie en daarnaast beheert het zijn ateliernalatenschap met ontwerptekeningen. De aanwinst vormt een belangrijke aanvulling op deze collectie.

“Een dergelijk informeel groepsportret met figuren die zich in een huiskamer met elkaar onderhouden, wordt een conversatie- of babbelstuk genoemd. Het zonnige schilderij van Van Strij behoort tot de mooiste voorbeelden van het babbelstuk uit het begin van de negentiene eeuw, wanneer dit genre zijn laatste bloeiperiode doormaakt. Het is het enige babbelstuk dat van hem bekend is.”

De schilder combineert in dit ‘blonde’ schilderij eigentijdse portretten met een interieur en geeft daarmee inzage in het leven van een vooraanstaande familie uit Dordrecht. Van Strij kende de afgebeelde familie Weymans goed. Hendrik Weymans was kunstliefhebber en directeur van het door Van Strij opgerichte Tekengenootschap Pictura in Dordrecht. Sander Paarlberg, conservator van het Dordrechts Museum, benadrukt het belang van de aanwinst:

“Het was al een van de verrassingen op de grote overzichtstentoonstelling van het werk van de gebroeders van Strij in 2000 en het zal nu samen met iconische werken als de Tekenles en het Stilleven met hond en vissenkom tot de topstukken in de Van Strijzaal behoren. Het is geweldig wanneer zo’n goed schilderij kan terugkeren naar de stad waar het is gemaakt: de familie Weymans komt echt thuis!”

Het Dordrechts Museum kon het werk aankopen dankzij een bijdrage van de Vereniging Rembrandt en haar Willem en Mary Reus-de Lange Fonds. Hoeveel er voor is betaald, is niet bekendgemaakt.

Boek: Dordrechts Museum. De collectie, het gebouw

Recent gepubliceerd

Reageer

Abonneer
Stuur mij een e-mail bij
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Gratis geschiedenismagazine

Ontvang, net als ruim 53.000 anderen, iedere week de gratis nieuwsbrief van Historiek:
0
Reageren?x
×