Dark
Light

Drents Museum verwerft schilderij Max Liebermann

Kind onder bomen (studie voor Spelende kinderen)
2 minuten leestijd
Max Liebermann, Kind onder bomen (studie voor Spelende kinderen), 1882 - detail
Max Liebermann, Kind onder bomen (studie voor Spelende kinderen), 1882 - detail (Drents Museum)

Het Drents Museum in Assen heeft een schilderij van de Duitse kunstenaar Max Liebermann aangekocht. Het gaat om het schilderij Kind onder bomen (studie voor Spelende kinderen) uit 1882. Het museum bezat van Liebermann al Voorstudie voor Bleek te Zweeloo en bezit nu in totaal dus twee werken van de kunstenaar.

Max Liebermann, Kind onder bomen (studie voor Spelende kinderen), 1882 (Drents Museum)
Max Liebermann (1847-1935) verbleef van juni tot oktober 1882 in Drenthe, in het logement van Jan en Lammechien Mensingh in Zweeloo. In de boomgaard achter de herberg vond hij volop inspiratie voor zijn werken Bleek te Zweeloo (1882) en Spelende kinderen (1882). Het is ook de plek waar Van Gogh in 1883 naar afreisde en dezelfde boomgaard tekende. Liebermann maakte Kind onder bomen als voorstudie voor Spelende kinderen. Het Drents Museum:

“Op dit dynamische en kleurrijke schilderij is te zien hoe een aantal kinderen het spel ‘boompje verwisselen’ speelt, terwijl de volwassenen vlakbij aan het werk zijn op het bleekveld. Van ‘Spelende kinderen’ zijn enkele voorstudies bekend. Liebermann was duidelijk tevreden met deze figuurstudie. Hij heeft het schilderij gesigneerd en heeft het meisje ook bijna letterlijk terug laten komen in het grote schilderij. ‘Kind onder bomen’ is een bijzonder fraaie studie uit zijn Drentse oeuvre, waarin Liebermann laat zien wat hij in huis had op zowel het gebied van figuurstudie als van het weergeven van kleur en schaduw.”

Drentse periode

Liebermann is volgens het museum de beroemdste buitenlandse kunstenaar die Drenthe in deze tijd bezocht. Hij vond er verschillende motieven voor zijn schilderijen: plattelandsbewoners, wevers en strandgangers. In de zomer van 1882 verbleef Liebermann in het Drentse Zweeloo. Jozef Israëls had hem op het spoor van dit plaatsje gebracht.

“De plek deed Liebermann aan de tijd van Van Ruisdael en Hobbema denken, met oude huizen en het eenvoudige leven van de boerenbevolking. Waarschijnlijk herinnerde Zweeloo hem ook aan het authentieke Barbizon, het Franse kunstenaarsdorp waar Liebermann het landschap had geschilderd. Voor Liebermann was de Drentse periode een belangrijke fase in zijn ontwikkeling. Hij nam de eerste stappen in een overgang van een donker naturalisme naar een kleurrijke impressionistische fase.”

Het aangekochte schilderij is de komende maanden in Assen te zien, in de tentoonstelling Barbizon van het Noorden.

Boek: Max Liebermann

Korte video over de aanwinst:

×