Teylers Museum koopt schilderij eerste ballonvaart

1 minuut leestijd
Louis-Gabriel Moreau (1740-1808), Luchtballon boven Saint-Germain, ca. 1783. Gouache; 11,5 x 16, 8 cm, aangekocht bij Emanuel von Baeyer London
Louis-Gabriel Moreau (1740-1808), Luchtballon boven Saint-Germain, ca. 1783. Gouache; 11,5 x 16, 8 cm, aangekocht bij Emanuel von Baeyer London

Teylers Museum heeft op de kunstbeurs TEFAF een afbeelding gekocht waarop een van de belangrijkste gebeurtenissen uit de geschiedenis van de luchtvaart wordt afgebeeld: de eerste bemande ballonvaart door de gebroeders Montgolfier in 1783. Het gaat om een gouache van Louis-Gabriel Moreau (1740-1806).

Volgens het museum gaat het om een unieke aanwinst. De gouache zit niet alleen nog in zijn originele lijst, hij zit ook nog in zijn originele doos, bekleed met leer en met goud en blind bestempeld. Volgens hoofdconservator Michiel Plomp moet het een bijzonder prestigieus geschenk zijn geweest, als een souvenir van de belangrijke uitvinding van de gebroeders Montgolfier.

“In de ontwikkeling van de Franse landschapskunst is Moreau een heel interessante figuur. Met zijn frisse, lieflijke landschappen is hij een voorloper van Corot. Hij beeldt hier de eerste bemande ballonvaart af! Kunst en wetenschap komen zo prachtig samen. Heel typisch voor Teylers.”

De aanwinst is vanaf 30 april te zien in de luchtballontentoonstelling in Teylers Museum.

Boek: Geschiedenis Van Het Vliegen

Jan Weissenbruch (1822-1880), De Grutterstraat in Rhenen, ca. 1850. Aquarel; 27,5 x 36,5 cm, aangekocht bij Kunstgalerij Albricht
Jan Weissenbruch (1822-1880), De Grutterstraat in Rhenen, ca. 1850. Aquarel; 27,5 x 36,5 cm, aangekocht bij Kunstgalerij Albricht

Aquarel van Jan Weissenbruch

Het kocht op de kunstbeurs daarnaast nog een aquarel van Jan Weissenbruch (1822-1880), een bekende negentiende-eeuwse schilder die vooral bekend werd met landschappen en stadsgezichten. Op het aangekochte aquarel, getiteld Grutterstraat in Rhenen, staan een aantal witte huizen met rode dakpannen afgebeeld. Teylers Museum:

“Bijzonder is dat Weissenbruch als een van de eersten oog had voor gebouwd erfgoed. Zijn keuze voor de pittoreske Grutterstraat in Rhenen heeft daar alles mee te maken. Dit soort verstilde stadjes in het rivierengebied boden een beeld van Nederland dat in de grote steden in rap tempo begon te verdwijnen rond het midden van de negentiende eeuw.”

Recent gepubliceerd

Reageer

Abonneer
Stuur mij een e-mail bij
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Gratis geschiedenismagazine

Ontvang, net als ruim 54.000 anderen, iedere week de gratis nieuwsbrief van Historiek:
0
Reageren?x
×