Bij het Indisch Monument wordt ieder jaar op 15 augustus herdacht dat op die dag een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog. In het bijzonder wordt dan stilgestaan bij álle slachtoffers van de oorlog tegen Japan en de Japanse bezetting van Nederlands-Indië.
Met de capitulatie van Japan kwam er op 15 augustus 1945 officieel een eind aan de Tweede Wereldoorlog.
Op 15 augustus wordt wereldwijd stilgestaan bij het einde van de Tweede Wereldoorlog. Op die dag in 1945 capituleerden de Japanners namelijk. Ook voor Nederland-Indië kwam er toen een eind aan de oorlog.
15 augustus 2013 ‘Het gesproken woord geldt’ Ik ben Babiche Keuls, een meisje van 17 jaar en heb altijd in een veilige omgeving school kunnen volgen. School, voor iedereen in Nederland een normale zaak. Het is zelfs zo normaal dat veel kinderen zeuren over huiswerk dat te veel is, een leraar die te streng is en over te lange dagen
Donderdag werd bij het Indisch monument in Den Haag voor de vijfentwintigste keer de capitulatie van Japan op 15 augustus 1945 herdacht. Ilvy Njiokiktjien, de eerste ‘fotograaf des vaderlands’, woonde de herdenking bij. Op Historiek plaatsen we enkele foto’s die ze tijdens de herdenking schoot:
15 augustus 2013 ‘Het gesproken woord geldt’ In het voorjaar van 2008 droeg mijn vader het Indische familiearchief aan mij over. Een aantal dozen vol brieven, fotoalbums en documenten die het verhaal vertellen van drie opeenvolgende generaties die hun geluk beproefden in het voormalige Nederlands Indië. In een van die dozen trof ik de memoires van mijn oudoom Jan, de
De Japanse premier Shinzo Abe is donderdag niet aanwezig bij een herdenking bij het Yasukuni-monument. Dit monument in de Japanse hoofdstad Tokio is gewijd aan de geesten van soldaten en anderen die het leven lieten in dienst van de keizer van Japan. Ieder jaar worden hier op 15 augustus, de dag dat de Tweede Wereldoorlog officieel ten einde kwam, de
In het Tweede Kamergebouw zijn zondag de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog in voormalig Nederlands-Indië herdacht.
In het Tweede Kamergebouw wordt aankomende zondag weer een krans gelegd bij de Indische plaquette.
Wereldwijd wordt dit weekend het eind van de Tweede Wereldoorlog herdacht. Met de capitulatie van Japan kwam er op 15 augustus 1945 een eind aan de Tweede Wereldoorlog. Op Times Square in New York werd zaterdag op een luchtige manier het eind van die oorlog herdacht.
De afgelopen 65 jaar is in Nederland slechts één capitulatie massaal en veelvuldig herdacht. Die van de Duitsers op 5 mei.
Het Indisch Herinneringscentrum Bronbeek (IHCB) laat een strip ontwikkelen over de geschiedenis van Nederlands-Indië. De strip en bijbehorend educatief materiaal wordt komend najaar gepresenteerd.