/

Een vogelvrije geschiedenis

Vogels worden van oudsher ingepast in mythologie en folklore en als symbool gebruikt. Verscheidene oud-Egyptische goden kregen een vogelgedaante mee. Tortels en duiven staan voor liefde en vrede, uilen voor wijsheid én domheid, ooievaars heten kinderen en (dus?) geluk te brengen, zwanen verzinnebeelden zuiverheid, raven kondigen onheil aan.

//

De Zwanenzang – Herkomst van de uitdrukking

Iemands laatste daad wordt soms aangeduid met het begrip zwanenzang. De persoon in kwestie verricht nog een laatste daad, voor hij of zij wat anders gaat doen, of zelfs sterft. Ook het laatste gedicht of lied van een dichter wordt wel aangeduid als diens zwanenzang. Waar komt deze uitdrukking eigenlijk vandaan?

/

Op het vinkentouw zitten

De vinkenjacht was in Holland van oudsher een populaire bezigheid. De graag gegeten vogeltjes werden gevangen in de vinkenslag, een vangnet dat op afstand, door middel van het vinkentouw werd bediend.

/

De kip in rituelen, mythologie en devotie

Bij uitgeverij Mens & Cultuur verscheen onlangs het tweede deel van het Compendium van dieren als dragers van cultuur, waarin vogels centraal staan. Het naslagwerk probeert inzicht te geven in de belangrijke rol die dieren spelen in bijvoorbeeld mythologie, religie, psychologie, symboliek, kunst, heraldiek en volksgeloof. De mens had vroeger veel ontzag en was misschien wel jaloers op een bijzondere

Duizend jaar vogels in honderden boeken

De expositie geeft een breed beeld van de vogel als onderwerp van boeken, illustraties en bandversieringen. De bezoeker maakt een rondgang langs een tiende-eeuws geïllustreerd manuscript, via bijzondere zeventiende-eeuwse wetenschappelijke uitgaven tot en met boeken over valkerij, hobbyvogels en vogels in letterkunde en gedichten.

/

Nederlandsche vogelen, 1770-1829

Expositie Topstukken KB Het werk Nederlandsche vogelen verschijnt in vijf delen tussen 1770 en 1829. Het boek behandelt 250 inheemse vogelsoorten, die uitgebreid beschreven en op fraaie wijze afgebeeld zijn. Cornelis Nozeman schreef de teksten in het eerste deel en de afbeeldingen zijn van Christiaan Sepp, de beroemde natuurtekenaar. Latere delen zijn door anderen gemaakt: het vijfde deel verschijnt dan