De aandacht voor religie in de internationale historiografie over de Eerste Wereldoorlog, allereerst in de oorlogvoerende landen, past in een omslag die vanaf de tweede helft van de jaren 1970 in fases zijn beslag kreeg. In de militaire geschiedschrijving begon er toen, eerst via Franse en Britse historici, aandacht te ontstaan voor 'culture de guerre' of 'war culture'.
In de heilige missen in de Sint-Martinuskerk klonk op zondag 2 augustus het geprevel van gelovigen en het geritsel van rozenkransen. De pastoor schrapte zijn preek. Hij zag meer in eenparig gebed. Om God te vragen ‘dat Hij onze streek van den gesel des oorlogs moge vrijwaren’.
De Vlaamse historicus Benedict Wydooghe is al jaren gefascineerd door het verhaal van Hendrik Geeraert, de man die in 1914 de sluizen in Nieuwpoort opendraaide en zo het Duitse leger tegenhield. Oktober 2013 maand verscheen van zijn hand het boek De sluiswachter van de IJzer. Hierin beschrijft Wydooghe zijn zoektocht naar de laatste sporen van de onderwaterzetting van de IJzervlakte.
Nu van alle kanten signalen komen dat het wel eens afgelopen kan zijn met de vette jaren, is het – geloof ik – van belang dat wij ons bewust worden van de betekenis en het bijzondere karakter van de periode die achter ons ligt. Hoe kwam het dat een door oorlog half verwoest land zo’n fenomenale bloeiperiode tegemoet ging? (Han
Bij uitgeverij Lannoo verscheen onlangs het boek Wandelen door Gent 1913-1918. Hierin staan auteurs Erwin De Decker en Peter Jacobs stil bij de sporen van het expo- en oorlogsverleden van de stad Gent. Op Historiek plaatsen we enkele fragmenten uit dit bijzondere boek. Vandaag het tweede deel.
Bij uitgeverij Lannoo verscheen augustus 2013 het boek Wandelen door Gent 1913-1918. Hierin staan auteurs Erwin De Decker en Peter Jacobs stil bij de sporen van het expo- en oorlogsverleden van de stad Gent. Op Historiek publiceren we vandaag en morgen enkele fragmenten uit dit bijzondere boek.