Classicus Diederik Burgersdijk schreef De sluipwesp en de leliën (Atheneum – Polak & Van Gennep, 2018). Inleiding en achterflap beloven dat hierin zowel de christelijke als de klassieke oudheid behandeld wordt en de samenhang hiervan aangetoond, tot op heden. Een ambitieuze doelstelling die ook andere lezers dan oudheidliefhebbers kan aanspreken. Maakt Burgersdijk dit waar?
De Amsterdamse poptempel Paradiso in Amsterdam heeft een religieuze geschiedenis die veel bezoekers waarschijnlijk niet kennen. Ooit zat in het gebouw van Paradiso de “Vrije Gemeente”. Deze werd in 1877 opgericht, betrok in 1880 het gebouw wat nu Paradiso is en bestond uit een groep vrijzinnige protestanten die uit de Nederlandse Hervormde Kerk (NHK) waren gestapt. De gelovigen vonden hun
In 1917 bracht de Pacificatie een einde aan de sterk ideologisch geladen schoolstrijd in Nederland. Het bijzonder onderwijs kreeg dezelfde financiële ondersteuning als het openbaar onderwijs.
Op de 'reis langs de mysteriën' neemt Jacob Slavenburg de lezer mee naar een deels verborgen geschiedenis die vaak in het geheim werd doorgegeven van ingewijde tot ingewijde. Wat was het mysterie van de heilige bruiloft?
Als Jan van Brederode zijn vrouw uit het klooster van de Dominicanessen probeert te schaken wordt hij gevangen gezet. Zijn geval is nieuws in heel Europa.
Vergrijzing bij de lokale katholieke bevolking in combinatie met een instroom van nieuwe religieuze groeperingen creëert een volledig nieuw christendom.
De IJslandse taal onderging maar weinig veranderingen, zodat de mythen toegankelijk bleven in de vorm waarin ze waren opgeschreven: de oude gedichten en saga’s.
Allerlei veranderingen – zoals het liberalisme, de Industriële Revolutie, kapitalisme en democratie – wortelden volgens hoogleraar Alex Ryrie in het protestantisme.