Mauritshuis, museum dat het Koninklijk Kabinet van schilderijen huisvest. Collectie bevat met name topstukken uit de Gouden Eeuw. Bekendste werk dat in het museum te zien is, is 'Het meisje met de parel' van Johannes Vermeer. Boekentip: Uit de doeken. Een biografie van het Mauritshuis
Op initiatief van het Mauritshuis in Den Haag worden volgend jaar op twintig muren verspreid door Nederland twintig levensgrote kunstwerken geschilderd. De werken worden gemaakt door street artists die zich laten inspireren door een schilderij, object of verhaal uit twintig verschillende museale collecties.
Roofkunst: tegenwoordig een actueel onderwerp, maar toen Marei von Saher, de erfgename van de Joodse kunsthandelaar Goudstikker, zo’n vijftien jaar geleden over teruggave van diens schilderijen begon, was de roep om restitutie van Joods bezit voor velen nog bijzonder – soms zelfs onaangenaam – nieuws.
De vaandeldrager, het veelbesproken schilderij van Rembrandt dat begin dit jaar voor een bedrag van 150 miljoen euro werd aangekocht door de Nederlandse Staat, is deze maand te zien in het Mauritshuis in Den Haag.
Voor een groot onderzoeksproject over de geschiedenis van het Mauritshuis in Den Haag, is het museum op zoek naar getuigenissen en documenten uit de periode 1933-1953.
De postzegelserie ‘200 jaar Mauritshuis’ is ontworpen door grafisch ontwerper Maud van Rossum uit Amsterdam. Zij liet zich hierbij leiden door de compositie van schilderijen die hangen in het museum.
Voor het eerst in zijn geschiedenis wijdt het Rijksmuseum in Amsterdam over anderhalf jaar een overzichtstentoonstelling aan de zeventiende-eeuwse meester Johannes Vermeer. Mede dankzij bruiklenen vanuit de hele wereld moet dit “de grootste Vermeer-tentoonstelling ooit” worden.
In een laat zestiende-eeuwse prentenserie van Hendrick Goltzius wordt de reuk verbeeld door verliefde paartjes. Daarin verwijst de roos steevast als attribuut naar de gelukzalige geestes- en lichaamsgesteldheid van verliefden. Soms waarschuwt een moraliserend onderschrift voor de bedrieglijke aard van de zintuigen. Rozen hebben doornen: het is niet altijd rozengeur...
Op geurgebied viel er in de zeventiende eeuw heel wat te beleven. Dankzij de handel overzee maakten Nederlandse burgers kennis met geuren en smaken die men tot die tijd nog nauwelijks had geroken en geproefd.
Het Mauritshuis in Den Haag heeft een primeur. Het is het eerste gigapixel-museum ter wereld. Het zeventiende-eeuwse stadspaleis is hierdoor voortaan niet alleen fysiek, maar ook levensecht in een nieuwe virtuele omgeving te bezoeken.
Het Mauritshuis in Den Haag heeft een portret verworven van Jakob Omphalius, geschilderd door Bartholomäus Bruyn de Oude. Daarmee komt een bruidspaar weer bij elkaar dat bijna 125 jaar geleden op een veiling van elkaar werd gescheiden.
Het huidige hoofd geschiedenis van het Rijksmuseum, Martine Gosselink, is per 1 april algemeen directeur van het Mauritshuis in Den Haag. Ze volgt voormalig algemeen directeur Emilie Gordenker op.