Kunstenaars verpersoonlijken de Vrijheid doorgaans als een mooie, jonge, trotse vrouw (en de oppergod meestal als een oude man…). Zo ook het kolossale Vrijheidsbeeld dat al wie New York nadert welkom lijkt te heten. Maar ook deze geschiedenis is complexer.
In Mexico-Stad is een standbeeld van ontdekkingsreiziger Christoffel Columbus verwijderd. De lokale autoriteiten besloten het beeld aan de Paseo de la Reforma weg te halen, nadat activisten gedreigd hadden het tijdens een betoging te verwijderen.
Bij Wolgograd, het vroegere Stalingrad, staat een enorm standbeeld van een strijdvaardige vrouw met een zwaard in haar hand. Het beeld staat bekend als “Rodina-mat zovjot!”, wat zoveel betekent als “Het Moederland Roept”.
Het monument 'Naatje van de Dam” (officieel “De Eendracht”) werd opgericht om de Tiendaagse Veldtocht tegen de Belgen te herdenken, maar bleek tegen de tand des tijds niet bestand.
De Trevifontein (Fontana di Trevi) is de bekendste en grootste fontein in Rome. De uit de achttiende eeuw daterende fontein is onder meer beroemd geworden dankzij de film La Dolce Vita uit 1960.
Jacques de Lalaing wordt door de kunsthistorici terecht beschouwd als één van de meest talentvolle en veelzijdige kunstenaars die het jonge België in de laatste helft van de negentiende eeuw en de daarop volgende jaren telde. Een biografische schets en kennismaking met het oeuvre van deze artistieke duizendpoot:
Op 11 november 2018 is het exact 100 jaar geleden dat er een einde kwam aan de Eerste Wereldoorlog. Ter gelegenheid hiervan is in Museum Huis Doorn tot en met 27 januari 2019 de tijdelijke expositie ‘Verzet en verdriet in beeld’ te bezichtigen, die op 24 augustus geopend werd door prinses Beatrix. Aan de hand van het werk van Nederlandse
In de Boterstraat, op slechts enkele passen van de Brusselse Grote Markt, staat een waarheidsgetrouwe kopie van een beeldfontein die er eind zeventiende eeuw door de beeldhouwer Marc de Vos werd ontworpen en die verwijst naar een opmerkelijke legende over een oneerlijk melkboerinnetje.