Beelden van Joan Miró in tuinen Rijksmuseum

1 minuut leestijd
Miro Personnage, 1975. Particuliere Collectie Londen. Foto: Olivier Middendorp
Miro Personnage, 1975. Particuliere Collectie Londen. Foto: Olivier Middendorp

In de tuinen van het Rijksmuseum in Amsterdam zijn de komende tijd eenentwintig sculpturen van de Spaanse kunstenaar Joan Miró te bewonderen. Het is de eerste beeldententoonstelling van Miró in Nederland.

Een van opvallendste werken is de vier meter hoge Oiseau lunaire. Dit sculptuur van Miró is nooit eerder te zien geweest voor het publiek. Sinds het in de jaren tachtig in brons werd gegoten, verliet het het depot van de New Yorkse opdrachtgever nooit. Onlangs kwam het in Europees privébezit.

De tentoonstelling is samengesteld door Alfred Pacquement, voormalig directeur van Centre Pompidou in Parijs. Hij selecteerde beelden van Miró uit de periode 1966–1982. Ze worden in bruikleen gegeven door internationale musea en particulieren waaronder de Successió Miró (Palma de Mallorca), Fundació Pilar i Joan Miró (Palma de Mallorca), Fundació Miró (Barcelona), ‘La Caixa’ Collection of Contemporary Art (Barcelona), Fondation Maeght (Saint-Paul-de-Vence), Fondation Beyeler (Riehen), Galerie Lelong (Parijs), Museum Frieder Burda (Baden-Baden) en de Provincie Balearen op Mallorca.

Eenentwintig beelden staan in de open lucht. Twee werken, waaronder het prototype van Oiseau lunaire uit 1966, zijn binnen in het Atrium te zien.

Joan Miró, Oiseau Lunaire, 1966. Foundation Beyeler Riehen. Foto: Olivier Middendorp
Joan Miró, Oiseau Lunaire, 1966. Foundation Beyeler Riehen. Foto: Olivier Middendorp

Schilder en beeldhouwer

Joan Miró (1893– 1983), telg uit een Barcelonese kunstenaarsfamilie (zijn vader was goudsmid, zijn oma meubelmaker) is beroemd om zijn dromerige schilderijen met magische gestaltes, dieren, zonnen en sterren. Dat er in Miró ook een beeldhouwer schuilde is minder bekend. Zijn beeldenoeuvre komt echter pas na zijn veertigste op gang, maar beslaat bijna 400 werken.

Miró maakt twee typen sculpturen. Van beide soorten zijn in de tentoonstelling voorbeelden zien. Aan de ene kant zijn er de assemblages van voorwerpen uit de natuur (keien, boomstronken, wortels) of uit het dagelijkse leven (hooivork, kraan, etalagepop). Daarnaast beeldhouwt hij volumineuze gestalten met ronde en sensuele vormen die herinneren aan zijn geschilderde figuren. Miró werkt het liefst met brons, dat hij soms in felle kleuren beschildert.

Boek: Joan Miró

Recent gepubliceerd

Reageer

Abonneer
Stuur mij een e-mail bij
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Gratis geschiedenismagazine

Ontvang, net als ruim 53.000 anderen, iedere week de gratis nieuwsbrief van Historiek:
0
Reageren?x
×