Dark
Light

De zeventiende eeuw door de ogen van Jacques Callot

1 minuut leestijd
Jacques Callot, Varie Figure Gobbi di Iacopo Callot – Musea Brugge, Groeningemuseum, Prentenkabinet – © Dominique Provost

In het Arentshuis in Brugge is vanaf vrijdag een tentoonstelling te zien met werken van de Franse prentkunstenaar Jacques Callot. Titel van de tentoonstelling luidt: De 17de eeuw door de ogen van Jacques Callot.

Jacques Callot, De verzoeking van de heilige Antonius (detail), Musea Brugge, Groeningemuseum, Prentenkabinet © Cel fotografie Stad Brugge


De werken zijn afkomstig uit het Prentenkabinet van het Groeningemuseum dat circa 275 prenten van de Franse kunstenaar bezit.

Jacques Callot (1592-1635) is bij het grote publiek geen heel bekende naam. Toch behoort hij tot de belangrijkste graveurs van zijn tijd. Volgens het Groeningemuseum was hij ook van fundamenteel belang voor de ontwikkeling van de technische en esthetische mogelijkheden van het medium van de prentkunst.

Callot maakte in totaal meer dan tweeduizend tekeningen en zo’n veertienhonderd prenten en werkte aan de prestigieuze hoven van Firenze en Nancy.

Zijn beroemde prentenseries over bedelaars en de verschrikkingen van de oorlog inspireerden belangrijke kunstenaars zoals Rembrandt en Goya. Het Groeningemuseum over de kunstenaar:

De prenten van Callot combineren een scherpe observatie van de realiteit met een verbluffende verbeeldingskracht. In zijn omvangrijke grafische oeuvre illustreert de kunstenaar de meest uiteenlopende aspecten van de vroeg zeventiende–eeuwse maatschappij. Hoffestiviteiten, oorlogsgruwelijkheden, landschappen, religieuze voorstellingen en scènes uit het theater of het dagelijkse leven vereeuwigde hij op meesterlijke wijze met de etsnaald.

In de tentoonstelling zijn tachtig prenten rond vijf thema’s te zien. De 17de eeuw door de ogen van Jacques Callot is van 1 februari tot 20 mei 2013 te zien in het Arentshuis in Brugge.

Jacques Callot, De Heilige Familie eet bij kaarslicht, Musea Brugge, Groeningemuseum, Prentenkabinet © Dominique Provost
×