Het Mauritshuis in Den Haag heeft het schilderij Stilleven van een boeket in wording van de zeventiende-eeuwse schilder Dirck de Bray verworven. Het museum heeft dat vrijdag bekendgemaakt.
Het schilderij kan volgens het museum gezien worden als een hoogtepunt binnen het kleine oeuvre van Dirck de Bray (ca.1635-1694). Dit vanwege het afwijkende onderwerp en ongewone compositie van het schilderij.
Emilie Gordenker, directeur van het Mauritshuis, is uiteraard erg blij met de aanwinst:
Dit schitterende bloemstilleven is niet alleen een wonderschoon schilderij dat in uitstekende staat verkeert, het is ook een uiterst zeldzaam werk.
Het werk van De Bray dateert uit 1674 en neemt volgens het Mauritshuis een bijzondere plaats in binnen de ontwikkeling van de Hollandse bloemschilderkunst in de Gouden Eeuw:
Schilders als De Heem maakten in deze tijd overdadige pronkstillevens: keurig in de vaas gearrangeerde fantasieboeketten met bloemen uit verschillende seizoenen. Maar De Bray koos voor een geconcentreerde weergave van een echt boeket in wording, met bloemen uit één seizoen, in dit geval voorjaarsbloemen als anemonen, akelei, tulpen en narcissen. Wat opvalt zijn het zachte licht, het warme coloriet en de nonchalante compositie waarbij de bloemen nog niet allemaal geschikt zijn in de vaas, maar enkele stengels er nog naast liggen.
Dit laatste is een zeldzaamheid in zeventiende-eeuwse bloemstillevens. Verder is opvallend dat de gebruikelijke tafelrand op het schilderij ontbreekt waardoor de vaas dieper lijkt te staan en er meer ruimte wordt gecreeërd voor de losliggende bloemen.
Dirck de Bray behoorde tot een bekende schildersfamilie uit Haarlem. Zowel zijn vader Salomon als zijn oudste broer Jan waren actief als schilder. De nieuwe aanwinst is vanaf nu in het museum te zien.